De Nederlandse vestiging van Peregrine Systems in Woerden verschrompelt tot een satellietkantoor. Het Amerikaanse softwarebedrijf is verwikkeld in een boekhoudschandaal en moet alle zeilen bijzetten om niet kopje onder te gaan.
De frustratie en irritatie onder het Nederlands personeel is groot. Directeur Max Marinissen: "De Nederlandse vestiging liep goed. We zijn in de problemen gekomen door het creatief boekhouden in de VS. Het voelt alsof er een matje onder je uit wordt getrokken."
De firma blijkt sinds 2000 250 miljoen dollar teveel aan omzet in de boeken te hebben genoteerd. Marinissen vertelt dat in Europa na een forse sanering slechts drie grote regiokantoren overblijven: in Frankrijk, Duitsland en Engeland. Het Nederlandse kantoor krimpt in tot een satellietvestiging, waarbij wederverkopers voortaan de verkoop van de software doen. Van de huidige veertig medewerkers blijven er vanaf 1 oktober vijf over die met hulp vanuit Engeland het dealerkanaal begeleiden. Voor de overige 35 personeelsleden bestaat een met instemming van de vakbonden opgesteld sociaal plan, zegt Marinissen die zelf ook weg gaat.
Een aantal werknemers heeft intussen onderdak gevonden bij partners, zoals IBM, Motifact, Getronics, Mansystems en, puur alleen voor implementatie, CMG. In Nederland werken klanten hoofdzakelijk met de servicemanagement-producten van Peregrine en de crm-software van Remedy. Het gerucht gaat dat dit laatste onderdeel, in juni 2001 aangekocht voor 1,09 miljard dollar, ook verkocht gaat worden, net als de eerdere aankopen Harbinger en Extricity.
Rik Sanders