Directeur treedt op als stripfiguur

Frans getint Devoteam Mainland moet ambities bijstellen

Opmerkelijke campagnes in de ict-wereld zijn er nauwelijks meer. Het Nieuwegeinse automatiseringsbedrijf Devoteam Mainland deed een poging. Zijn oud-directeur Mario Davidson trad in een wervingscampagne als stripfiguur op. Nadat directeur Coen Aalders is vertrokken, fungeert Davidson weer als interim-topman van dit bedrijf, dat onderdeel is van het Franse it-bedrijf Devoteam.

  
De metamorfose van Mainland-oprichter Mario Davidson in een stripfiguur. Het moet het Franse moederbedriijf Devoteam hebben aangesproken, gezien de waardering die in Frankrijk bestaat voor la bande dessinée.
Mario Davidson was in 1995 een van de oprichters van Mainland Sequoia, samen met Peter Wortel en Eric van der Maten. Het bedrijf verhuurt specialisten op het gebied van it-beheer - onder meer met kennis van software van IBM/Tivoli, Peregrine en BMC. Tot de klantenkring behoren gerenommeerde bedrijven als ABN Amro, ING Groep, KLM, Heineken en Miele.
Via IBM kwam de detacheerder in 2000 in contact met de eveneens in 1995 opgerichte Franse automatiseerder Devoteam. Deze beursgenoteerde firma, vooral sterk in de telecomsector, streefde naar uitbreiding op het it-beheer-vlak in Europa en zocht onder meer een Nederlandse kandidaat. De Franse firma vond met name de Tivoli-kennis binnen Mainland Sequoia interessant. Begin 2001 nam het Parijse Devoteam het Nieuwegeinse bedrijf uiteindelijk over via de uitgifte van nieuwe aandelen en een bedrag van 10,5 miljoen euro in contanten.

Stripfiguur

Na de verkoop trok medeoprichter Wortel zich terug (Van der Maten was al eerder weggegaan). 2001 stond in het teken van de integratie, waarbij Davidson als cultuurmanager optrad. Hij besloot begin 2002 op te stappen als algemeen directeur van het inmiddels tot Devoteam Mainland omgedoopte bedrijf. Hij voelde zich toch meer ondernemer/verkoper dan een bestuurder die overlegstructuren moet opzetten voor de inmiddels tot 135 man uitgegroeide organisatie. Tijdens zijn afscheid tekende personeelslid Mark Graveland zijn directeur als stripfiguur. Esther Hufkens, P&O-functionaris, kwam vervolgens op het idee om Mario als mascotte te gebruiken in een imago/wervingscampagne. Daarin staat de 'metamorfose' van de voormalig directeur tot stripfiguur centraal. Op de website http://www.mynextstep.nl kunnen bezoekers vervolgens op een enigszins filosofische wijze nagaan wat hén bezielt en tevens kennis maken met Devoteam Mainland.

Voetbalcoach

Volgens Hufkens leverde de campagne een aantal leuke reacties op. Maar de ambitie om aan het eind van het jaar 170 medewerkers te hebben, is inmiddels teruggeschroefd tot 140.

  
Een andere ludieke marketingcampagne was die van Make it. Ict Consultancy Partners uit het Gelderse Velp. Dit it-adviesbureau stuurde om aandacht te trekken een cartoon rond over de communicatiekloof tussen managers en ict-professionals. Oprichter Eric Oukes vertelt echter dat hij niet veel reacties heeft gekregen, "al herkenden diegenen die reageerden zich wel in de situatie." Hij houdt het voortaan op mond-tot-mond-reclame. Zijn eenmansbedrijf - de naam doet anders vermoeden - werkt voor het midden- en kleinbedrijf. Oukes beweert dat hij als starter geen last ondervindt van de malaise op de markt. "Midden- en kleinbedrijven hebben behoefte aan advies over en hulp bij de inrichting van hun ict-infrastructuur."
Oukes richtte in 1999 samen met Peter van Uden het bedrijf Make It. Ict Consultancy Partners op. Van Uden is inmiddels wat anders gaan doen. Oukes kiest er bewust voor geen personeel in dienst te nemen. Hijzelf richt zich vooral op advisering en huurt andere ict-specialisten in voor de uitvoering van het ict-werk.
De it-beheerspecialist heeft sinds anderhalf jaar behoorlijk veel last van de malaise op de it-markt. Volgens ex-directeur Coen Aalders viel de omzetgroei in 2001 stil - het jaar van de integratie - al wist het bedrijf nog wel het resultaat op peil te houden. Begin 2002 kachelde dit echter ook achteruit, waarna Aalders zijn conclusies trok en in april opstapte. "In een dynamische, commerciële wereld als de ict-sector vergelijk ik het lot van een manager met die van een voetbalcoach: als de resultaten tegenvallen, is het tijd voor een ander om de kar te trekken." Aalders was in augustus 2000 als interim directeur aangetrokken om de overgang naar een meer professionele organisatie te begeleiden. Na de overname door Devoteam bleef hij aan als operationeel directeur. Sinds zijn vertrek is Davidson tijdelijk terug aan het roer. Naar een nieuwe opvolger wordt nog gezocht.
Het Franse moederbedrijf publiceerde over 2001 bemoedigende cijfers: een omzet van 108,3 miljoen (een toename van 64% ten opzichte van 2000) en een winst van 8,5 miljoen euro (een stijging van 40%). Na aftrek van goodwill bleef een winst van 3,2 miljoen over. De omzetgroei heeft zich in 2002 doorgezet. Devoteam nam dit jaar de Franse bedrijven Siticom (telecomadvisering) en XP Conseil (ict-beveiliging) over. Er werken inmiddels 1750 medewerkers, verdeeld over acht landen.
 
Allez les bleus!
Wie Franse ict-firma's moet opnoemen, die actief zijn in Nederland, zal voornamelijk met Bull (sinds jaar en dag aanwezig) en Cap Gemini (na de overname van Volmac in 1995) op de proppen komen. Vanaf 2000 blijkt dat ook andere Franse automatiseerders met een begerig oog naar de Nederlandse markt kijken. Dat leverde de volgende overnames op:
2000: GFI Informatique: Applicatie Support Nederland (ASN)
2001: Devoteam: Mainland Sequoia
2001: Atos: Origin
2001: Transiciel: UCC

 
Rik Sanders

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-09-06T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.