ROTTERDAM – Overal ter wereld vertrouwen mensen hun geld toe aan geautomatiseerde systemen. Daar komt geen bankkantoor meer aan te pas. ‘Virtual banking’ heeft zich ontwikkeld tot het standaardconcept voor financiële dienstverlening. Toch profiteren de banken niet optimaal van de mogelijkheden die informatietechnologie te bieden heeft.
Dit is de voornaamste conclusie uit ‘Technology in Banking-onderzoek’, dat de accountantsgroep Ernst & Young jaarlijks onder grote Amerikaanse banken houdt. Een bijzonder concept voor ‘virtual banking’ blijkt duidelijk in opkomst te zijn, namelijk dat de traditionele banken met andere financiële dienstverleners samenwerkingsverbanden aangaan. Ernst & Young spreekt in dit verband over ‘value networks’. Voorbeeld in eigen land is de alliantie tussen de Rabobank en de Robeco Groep die samen beleggingsprodukten op de markt brengen.
Door samenwerking kan de klant een uitgebreid pakket financiële diensten worden geboden, zowel via bankkantoren als via elektronische kanalen (geldautomaten, PC’s en dergelijke). Via het ‘value network’ van een bank of andere financiële instelling, heeft de klant toegang tot financiële diensten en andere, aanvullende produkten uit vrijwel de gehele wereld.
Sleutelrol
Volgens het rapport kunnen banken een sleutelrol spelen bij het coördineren van deze netwerken. Ze kunnen de technologie in huis halen, ze beschikken over financiële ervaring en een veelomvattend dienstenpakket en ze hebben duurzame relaties met klanten.
Ernst & Young raadt de banken echter aan snel actie te ondernemen. Niet-traditionele financiële dienstverleners liggen op de loer. Deze nieuwe concurrenten zijn bezig eigen netwerken op te zetten met inzet van de modernste systemen. Genoemd worden de Amerikaanse supermarkt-onderneming Wal-Mart, software-fabrikant Microsoft en effectenmakelaar Schwab.
Als de banken te lang wachten, zullen ze terrein verliezen. PC’s veranderen de manier waarop klanten gebruik maken van banken. Op PC’s gebaseerde bancaire produkten als Money en Quicken ondersteunen nieuwe vormen van elektronisch zakendoen, die in bepaalde gevallen de traditionele rol van de bank onder druk zetten. Dit geldt zeker als het gaat om routinematige transacties.
Bijrol bankfilialen
De kanalen die bancaire diensten kunnen leveren, veranderen in een hoog tempo. Het traditionele bankfiliaal verdwijnt naar de achtergrond. Tussen 1995 en 1998 zal het aantal transacties via bankfilialen met bijna eenderde verminderen. Alternatieve kanalen zullen snel in belang toenemen. 21 Procent van de bankiers die aan het onderzoek meededen, verwacht over ruim twee jaar via bankautomaten beleggingsfondsen te verkopen. Eenzelfde percentage denkt over dit netwerk verzekeringen te slijten.
Het aandeel van de transacties die via de telefoon worden afgewikkeld, zal in 1998 met de helft zijn gestegen naar 15 procent. Ook het thuisbankieren via de PC gaat zich tamelijk snel ontplooien. Tot 1998 wordt een verzesvoudiging van het aantal transacties verwacht. In de nabije toekomst zou het elektronisch bankieren wel eens kunnen uitgroeien tot een van de populairste distributiekanalen. Corr.