HP-CEO houdt koers vast

'Reorganisatie niet alleen voor kosten, maar vooral efficiëntie'

HP-ceo Mark Hurd zegt de koers van het bedrijf niet te wijzigen. Hij kondigde dinsdagochtend een grootschalige reorganisatie aan die zo'n 10 procent van het personeel de baan kost.

"Dit is niet alleen mijn werk of mijn beslissing; de directie heeft hier al voor mijn komst aan gewerkt", zei Hurd in de telefonische conferentie dinsdagmiddag. Hij staat nu vier maanden aan het roer van HP. De herstructurering zou niet alleen maar een simpele kostenkwestie zijn, verzekert de ceo. "Het gaat om efficiëntie en daarbij kijken we zeker naar de lange termijn." Dit wordt gesterkt door het feit dat HP er maar liefst zes kwartalen voor inruimt om de operatie uit te voeren, inclusief het schrappen van 14.500 banen.
Eerdere berichten in de media, waaronder De Telegraaf en het gerenommeerde Wall Street Journal, spraken van 15.000 tot 20.000 of zelfs 25.000 ontslagen. Het aantal lijkt dus mee te vallen. Het is echter nog onbekend in welke landen of regio's de klappen gaan vallen.
Werknemers zijn niet op de hoogte van hun status. Gesprekken en beslissingen over waar en hoeveel er gesneden wordt, moeten de komende tijd plaatsvinden. "Ook lokaal is er nog niets bekend", vertelt woordvoerder Nederland Jos Baltes. Toch verwacht hij geen grote ophef: "In de meeste landen zit vooral verkoop en marketing. Verkoop is en blijft belangrijk."

Helft investeren

HP zegt in totaal een besparing van 1,9 miljard dollar per jaar te behalen, vanaf komend boekjaar 2007. Het lopende boekjaar 2006 moet 1,6 miljard dollar aan besparingen opleveren. Hurd benadrukt dat de helft van de besparingen weer wordt geïnvesteerd in de activiteiten. De andere helft komt ten goede aan de operationele winst. Hurd zwicht dus niet geheel voor de druk van financieel analisten en de aandelenmarkt.
Het bedrijf meldde dinsdagochtend in een persbericht dat de operatie HP moet stroomlijnen, de kosten moet verlagen en meer focus op de klant moet leggen. "Wij hebben ons succes zelf in handen. Ik heb daar alle vertrouwen in", zegt Hurd. De stroomlijning van de bedrijfsstructuur houdt onder meer in dat verkoop en marketing worden opgenomen in de bedrijfsdivisies.

Nog drie divisies

Dit betekent effectief de ontmanteling van de Customer Solutions Group (CSG). Die was eind 2003 juist opgezet als overkoepelende organisatie, boven de andere divisies Imaging and Printing Group (IPG), Personal Systems Group (PSG) en Technology and Servers Group (TSG).
De twee eerstgenoemde zijn in januari dit jaar samengevoegd door Fiorina om meer synergie en efficiëntie te bereiken, wat door Hurd weer ongedaan is gemaakt in juni. Toch blijft de HP-ceo ontkennen dat hij de strategie van zijn voorgangster omgooit. Daarnaast krijgt TSG een deel van de last te dragen, net zoals interne bedrijfsfuncties (corporate). De directie wil vooral management-lagen schrappen om zo een sneller opererende organisatie te scheppen met meer focus op de klant.

Dell of IBM

Opvallend was dat Hurd in de conferentie niet inging op vragen over de positionering van zijn bedrijf ten opzichte van concurrenten als Dell en IBM. Die twee ict-leveranciers bevinden zich aan de uiteinden van het spectrum waarin HP opereert. Dell is de directe pc-leverancier die puur op de massamarkt mikt - en daar succesvol in is, getuige ook de wereldwijde pc-verkoopcijfers voor het tweede kwartaal. IBM is de serverleverancier en vooral dienstverlener - die daar goed van boert, getuige diens sterk gegroeide resultaten voor het tweede kwartaal. HP koestert al geruime tijd ambities voor beide terreinen. Woordvoerder Baltes zegt nu tegen Computable dat dit nog altijd zo is.
De dubbele ambities bleken eerder al toen het bedrijf onder leiding van Hurds voorgangster, Carly Fiorina, overnamegesprekken voerde met consultancy PriceWaterhouseCoopers (PWC). Fiorina was bereid daar een recordbedrag voor neer te leggen, maar de koop ging op de valreep niet door. Later is PWC voor een 'prikkie' gekocht door IBM, voor diens goed draaiende Global Services-divisie.
Vervolgens richtte HP de aandacht en energie op concurrent Compaq. Die pc- en serverleverancier had zelf eerder serieuze server- en dienstenafdelingen in huis gehaald met de overname van Digital (DEC). Naast het uit de markt kopen van een computerconcurrent was het HP ook de doen om dat enterprise-deel.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-07-22T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.