Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Geld blijft probleem bij ov-chipkaart

03 juli 2003 - 22:00AchtergrondGovernance & Privacy
Rik Sanders
Rik Sanders

Minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat trekt maximaal 120 miljoen euro uit voor de invoering van de chipkaart in het openbaar vervoer. Dat is minder dan de door het stads- en streekvervoer gevraagde 150 miljoen euro.

De minister deed deze toezegging voor een eenmalige bijdrage vorige week in een overleg met de Tweede Kamer. Ov-branchevereniging Mobis liet begin dit jaar al weten dat het stads- en streekvervoer geen middelen heeft voor de financiering van de apparatuur en de kosten van de migratieperiode, waarin zowel strippen- als chipkaart geldig zijn. Mochten deze kosten niet door de overheid gedekt worden, dan zouden de bus- en trambedrijven overwegen niet mee te doen. Volgens Peijs heeft de overheid alleen een stimulerende en controlerende taak
De chipkaart brengt alleen zijn nut op als het gehele openbaar vervoer erop overstapt. De Kamer vindt dat het Rijk daarom moet bijspringen om invoering van de kaart mogelijk te maken, meldt de Staatscourant. Het ‘Kwartje-van-Kok-fonds’ is volgens de meeste partijen de beste financieringsbron, mede omdat de opbrengsten van dit fonds jaarlijks zo’n 30 miljoen euro hoger zullen uitvallen dan eerder was geraamd.
Minister Peijs liet verder weten een commissie in te schakelen die de overgang moet begeleiden. Volgend jaar beginnen tien pilotprojecten waarvoor tien miljoen euro beschikbaar is. Het gaat in ieder geval om de Rotterdamse metro, de trein tussen Rotterdam en Hoek van Holland, de Amsterdamse metro en een bustraject op de Veluwe. In 2005 volgt een evaluatie, waarna in 2007 de strippenkaart definitief vervangen wordt door de digitale ov-pas, zo is de verwachting. Het consortium East West – bestaande uit Accenture, Mtrc Corporation, Thales en Viales – zal het systeem voor het elektronisch vervoerbewijs ontwikkelen. East West heeft reeds een contract van vijftig miljoen euro op zak, waarbij het moet zorgen dat alle metrostations van het Rotterdamse RET volgend jaar september zijn ingericht op de ov-chipkaart.< BR> 
Zie ook: OV-chipkaart passeert nieuw station).

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    NIS2
    ActueelGovernance & Privacy

    NIS2 wordt bureaucratisch monster, vrezen Duitsers

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs