TINE-ervaring van een veteraan

'Het zit hem vaak in de onverwachte ontmoetingen'

"We zijn een klein bedrijf en een beurs is een goede gelegenheid om breder in de belangstelling te komen", begint directeur Jan Hogen van JH Systems. Zijn onderneming is al bijna sinds de eerste TINE vaste exposant. "Vanaf de eerste keer dat het in de RAI was", nuanceert Hogen.

Software-importeur en -distributeur JH Systems heeft op de ict-beurs, zoals vele andere ondernemingen, een stand. "We ontmoeten daar 'prospects' en bestaande klanten. Die laatste zien en spreken we dan weer eens." Hogen erkent dat het moeilijk is aan te geven hoeveel de beurs oplevert. "Er zijn vrij veel prospects, maar dat komt ook doordat wij een algemeen productaanbod hebben. Soms neemt iemand alleen maar een folder mee, soms laat hij een visitekaartje achter en dan kunnen we een stap verder gaan."
"We hebben bijna elke keer wel een paar nieuwe klanten. Het zit hem vaak in de onverwachte ontmoetingen. We hebben welk elk jaar wat aan de TINE gehad", concludeert Hogen. Hij geeft toe dat hij wel eens twijfels heeft gehad over zijn participatie aan de beurs. "De meeste jaren hebben we de kleinste stand gehad die er was, dus verder terug kon niet. Sinds de laatste paar keer hebben we echter een maatje groter."

Tij weer mee

Ict-beurzen hebben de afgelopen jaren zwaar weer gehad. De Duitse CeBIT klom na jaren met sterk dalende bezoekersaantallen dit jaar weer uit het dal. Het aantal exposanten lag hoger dan vorig jaar, en er waren minder consumenten onder de bezoekers. Dit kan een eerste teken zijn van een verschuiving naar de zakelijke markt. De Amerikaanse Comdex heeft het tij nog niet mee; die beurs ging dit jaar voor de tweede keer niet door.
De TINE is optimistisch en deelt zichzelf in bij het rijtje herstellende beurzen. Dit optimisme baseert het onder andere op de nieuwe op thema's gerichte indeling. Dit biedt volgens de beursorganisatie voordelen. Exposant Hogen is genuanceerd: "Het is makkelijk voor de klant als hij gericht zoekt, maar dat is tegenwoordig sowieso meer mogelijk dankzij internet."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-04-15T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.