Managed hosting door True

Origin zet IT'ers in de wacht

Kennis automatiseerders blijft achter op veranderende vraag

 

Origin heeft problemen om zijn mensen bij opdrachtgevers te detacheren. Het bedrijf heeft tussen de drie- en vierhonderd werknemers in de wachtkamer moeten zetten. De kwaliteiten van de mensen sluiten vaak niet aan op de veranderende vraag van de afnemers. Ook andere bedrijven kennen deze problemen.

Bestuurder Ans van Uffelen van FNV heeft de problematiek bij Origin aangekaart. "Er zaten vierhonderd automatiseerders op de reservebank. Origin had daarnaast evenzoveel mensen ingehuurd. Dat kan gebeuren, maar in deze omvang is sprake van een alarmerende situatie", aldus Van Uffelen. Volgens haar liep een aantal euro-projecten af en kon Origin de vrijgekomen mensen niet inzetten voor andere opdrachten. "Vraag en aanbod zijn niet op elkaar afgestemd. Origin verlegt zijn activiteiten steeds meer naar e-commerce en Internet. Werknemers moeten hiervoor worden bijgeschoold. Bedrijven dienen een beleid op te zetten, waarbij ze nagaan hoe lang werknemers nog op een bepaald project zitten en welke scholing nodig is voor volgende opdrachten."

Fluctuatie

Personeelsmanager Henri Schijf van Origin erkent de problematiek. "We hebben altijd wel wat mensen op de reservebank zitten. Toen dit aantal steeg tot driehonderd, hebben wij er een project van gemaakt." Schijf noemt als oorzaak van deze stijging de fluctuatie van de markt en een aantal projecten dat is afgeblazen vanwege het millenniumprobleem.
Het bedrijf gaat de problematiek centraal aanpakken. "We hebben een groep opgezet die vraag en aanbod op elkaar af moet stemmen. Verder zetten we een rem op de werving van indirecte werknemers. Het kan zijn dat we vorig jaar teveel mensen hebben aangenomen. Ik hoop en verwacht dat we in 1999 minder dan 1600 mensen werven." Vooralsnog is het aantal reserves nog niet afgenomen. "Maar als we niets hadden gedaan was het misschien wel opgelopen tot zeshonderd", aldus Schijf.

Anderen ook

Zowel Schijf als Van Uffelen menen dat andere bedrijven met dezelfde problematiek kampen. Met name de grote ondernemingen hebben er volgens Van Uffelen last van. "Maar vaak gebruiken ze er een ander woord voor."
Marketingmanager Michiel Quarles van Randstad Automatiseringsdiensten kent de verhalen, maar bij zijn bedrijf is naar zijn zeggen geen sprake van een grote reservebank. "Wij hebben nooit ongebreideld mensen geworven. Het kan best zijn dat anderen teveel automatiseerders hebben aangenomen." Kenners van de arbeidsmarkt noemen Cap Gemini als voorbeeld van een ander groot bedrijf dat met deze problemen kampt. Een woordvoerder ontkent dit verhaal.

Verschuiving

Rob Blans, sector-directeur CMG Finance, ziet dat er een verschuiving op de markt plaatsvindt die gevolgen heeft voor detacheerders. "Op de financiële markt is wel wat veranderd. Door de Azië-crisis hechten klanten nu meer belang aan de kosten. Ze huren daarom minder gedetacheerde mensen in en besteden meer werk op projectbasis uit." Bovendien zijn er honderden extra automatiseerders ingehuurd om het millenniumprobleem op te lossen. Deze projecten lopen nu af en de detacheerders kunnen de mensen die vrijkomen, niet probleemloos inzetten voor nieuwe toepassingen als Internet en elektronische handel. "Er is inderdaad sprake van een scheve verhouding."
De problematiek gaat volgens Blans grotendeels aan CMG voorbij. "Wij hebben nooit grootschalig millenniumspecialisten aangenomen. Bovendien investeren we veel in opleidingen van onze mensen."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1395216). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.