Erp-rivalen breiden slagveld uit

Csm, scm en erp blijven veelbelovende groeimarkten

De erp-markt (enterprise resource planning) is een vechtmarkt en dat zullen de klanten weten ook. Er gaat bijna geen gelegenheid voorbij of de hoofdrolspelers vliegen elkaar in de haren over omzetcijfers en marktaandelen. Erp is dan ook een van de aantrekkelijkste marktsegmenten binnen de it, waarin jaarlijks miljarden omgaan.

Computable publiceert om de week een overzicht van een ict-segment. Wie zijn de sterke spelers, waar zitten de zwakke broeders, en welke kansen heeft de branche ondanks de economische malaise?
 
De hele serie:
  1. De chipmachinefabrikanten
  2. De processorfabrikanten
  3. De serverproducenten
  4. De PC-producenten
  5. De mainframeproducenten
  6. Markt besturingssystemen
  7. Dienstenleveranciers
  8. Database-leveranciers
  9. De ERP-leveranciers
  10. De CRM-leveranciers
  11. De beveiligingssector
  12. De opslagleveranciers
  13. De onderzoeksbureaus
  14. CMG
  15. Microsoft
  16. IBM
Volgens it-bestedingsonderzoek onder cio's van zakenbank Merrill Lynch blijft erp een van de populairste uitgavenposten, ondanks het onzekere economische klimaat en de aanhoudende bezuinigingsdrang. Een reden is dat een (nieuwe) erp-implementatie op zich al kostenbesparend kan werken. Al benadrukken de traditionele erp-leveranciers meer en meer hun jongere 'klantgelateerde' activiteiten, zoals crm (customer relationship management) en scm (supply chain management), pure erp blijft wereldwijd een miljardenmarkt en dus de moeite waard om voor te vechten.
En vechten doen ze, de hoofdrolspelers, met SAP en Oracle voorop, gevolgd door de kleinere erp-generalisten Peoplesoft, JD Edwards en het 'Nederlandse' Baan (inmiddels onderdeel van het Britse industrieconglomeraat Invensys). Geen van de strijdende partijen schuwt oorlogsretoriek, getuige de uitspraken van SAP-topman Leo Apotheker begin dit jaar in Het Financieele Dagblad. "Baan was altijd onze grootste concurrent, maar we komen ze nooit meer op de short list tegen. Ik ben bang dat het hoofdstuk Baan is afgesloten. Ik zeg dat met spijt, omdat wij nu het enige Europese bedrijf zijn dat moet concurreren met de Amerikaanse softwarebedrijven." "SAP kent de feiten niet. Wij hebben de laatste maanden honderd klanten gewonnen", reageerde Baan-topman Laurens van der Tang in dezelfde zakenkrant.
Kort daarop spuit Peoplesoft-topman Craig Conway in het FD zijn gal: "Oracle is helemaal niet de nummer 2 op de markt voor bedrijfssoftware, dat zijn wij. Oracle haalt misschien maar 15 procent van zijn omzet uit applicaties. De rest komt van databasesoftware." Oracle noemt zich amper tien dagen later in een persbericht over de derde kwartaalresultaten 's werelds grootste bedrijfssoftwarefirma.

Beste papieren

Wie van de hoofdrolspelers spreekt de halve of hele waarheid? SAP heeft de beste papieren. Het Duitse softwareconcern heeft, onder andere dankzij zijn concentratie op de Europese markt, verhoudingsgewijs weinig last gehad van de stagnerende Amerikaanse economie. Met MySap.com levert het een gewild product. Het optimisme is groot, met een omzetgroeiverwachting voor dit jaar van 15 procent.
Ook de licentieverkoop, een van de hoofdindicatoren voor de gezondheidssituatie van een softwarebedrijf, trekt aan, hetgeen van de concurrentie nauwelijks te zeggen valt. Toch is er ook kritiek. Vooral midden- en kleinbedrijven klagen dat de SAP-systemen duur en moeilijk te implementeren zijn. Dit is een van de hoofdredenen waarom het softwareconcern onlangs het in Israël gevestigde Topmanage Financial Systems, gespecialiseerd in bedrijfssoftware voor kleine en middelgrote zakelijke klanten, kocht. SAP wil zo doorbreken naar deze marktsegmenten.
Oracle, algemeen beschouwd als de nummer 2 in bedrijfssoftware, noteerde over het afgelopen fiscaal derde kwartaal minder omzet en winst. Erger misschien is de daling van de licentieverkoop met 30 procent. Kijkend naar de cijfers blijft Oracle onder de erp-leveranciers de winstgevendste speler, maar die reputatie is vooral te danken aan de databaseverkoop.

Licentie-inkomsten

Dit is koren op de molen van Peoplesoft, dat winst, omzet en licentie-inkomsten zag toenemen met percentages boven de tien, onder meer dankzij de nadruk op diensten. Het sluit daarmee naadloos aan op de verwachting van analisten dat services binnen de erp-markt steeds belangrijker worden in verhouding tot de productie en levering van producten. Onderzoeksbureaus gaan daarbij uit van een verhouding drie staat tot één.
Dat Peoplesoft in bedrijfssoftware nu al de nummer 2 positie achter SAP mag claimen, ten koste van Oracle, is onwaarschijnlijk. Uitgaande van de definitie van Peoplesoft-topman Conway ('Oracle haalt misschien maar 15 procent van zijn totale omzet uit applicaties') komt de jaarlijkse erp-omzet van beide bedrijven boven de één miljard dollar uit. Oracle heeft echter veel (financiële) slagkracht om zijn erp-positie veilig te stellen.
Dat geldt minder voor de nummers 4 en 5: JD Edwards en Baan. De eerste verloor over het eerste fiscaal kwartaal, geëindigd op 31 januari 2002, 4,1 miljoen dollar. JD Edwards zag de licentie-inkomsten dalen van bijna 83- naar circa vijftig miljoen dollar over het fiscaal eerste kwartaal, maar het blijft optimistisch. "Zelfs in een zwaar economisch klimaat hebben we boven verwachting gepresteerd," aldus ceo But Dutkowsky. Baan rekent met vierhonderd miljoen euro omzet op resultaatverbetering. "We halen onze doelstelling om de brutomarge op te trekken naar 10 procent", aldus Van der Tang. Maar tegelijkertijd: "Het is een concurrerende markt. De tijd van grote it-projecten is voorbij."
Haalt Baan de eindstreep? Volgens zijn belangrijkste concurrenten SAP en Peoplesoft niet. Net als zijn tegenspelers heeft Baan echter erp-gerelateerde markten ontdekt: crm en scm, de sectoren waar de vraag naar software het sterkst groeit. De traditionele erp-producenten bevechten elkaar al lang niet meer alleen op het traditionele erp-terrein.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-03-22T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.