Al sinds november 2003 denkt ABN Amro na over de toekomst van de it-divisie. Hoewel de bank schermt met ‘verhoging van kwaliteit en efficiëntie’ gaat het vooral over kostenbesparingen. De it-divisie hangt tegenwoordig onder de aparte organisatie Group Shared Services. De komende 1,5 jaar moeten er wereldwijd 1200 van de vijfduizend arbeidsplaatsen verdwijnen. De overgebleven medewerkers vrezen voor uitbesteding of – nog erger – ‘offshoring’, waarbij ze hun baan verliezen.
Ondanks toezeggingen van de directie om de medewerkers eind 2004 klare wijn te schenken, verkeren de 1800 werknemers van ABN Amro ICT al ruim een jaar in grote onzekerheid. Ze weten dat er twee trajecten lopen: Harvest voor het uitbesteden van de helpdesk-, beheer- en uitvoeractiviteiten in Nederland, en Symphony voor het ‘offshoren’ van alle ontwikkelactiviteiten naar India. Er blijft dan een kernafdeling bij ABN Amro achter voor de aansturing van de ict.
Wellicht valt deze maand een beslissing, en weet iedere individuele medewerker uiterlijk juli waar hij aan toe is. Het lijkt er echter op dat ABN Amro de ict-toekomst heeft onderschat. De bank heeft in ieder geval besloten om 1,5 jaar uit te trekken voor de transitie. Pas ergens in 2006 – drie jaar later! – zou ze het veranderingstraject kunnen afronden. Er zitten kennelijk veel haken en ogen aan het uitkiezen van leveranciers die een vlekkeloze dienstverlening kunnen garanderen. Want kostenbesparing klinkt mooi, maar de risico’s dat er iets mis gaat in de bedrijfskritische bancaire ict-processen zijn aanzienlijk.
Saillant detail is dat het contract tussen de Amerikaanse bank JP Morgan Chase en IBM als lichtend voorbeeld gold voor de ict-plannen van ABN Amro. Alleen is dat uitbestedingscontract inmiddels al enkele maanden ontbonden. De bankdirectie hoor je er niet meer over. Zou ze het afblazen van de operatie ook nog tot de serieuze opties rekenen?