Managed hosting door True

Risseeuw: Bij het scheiden van de markt (Mark Plekker)

Luttele weken voor zijn vertrek bij Getronics zien wij Ton Risseeuw ineens kiezen voor een totaal ander PR-opstelling. Op de dag dat het nieuwe directieteam van Baan de jaarcijfers presenteerde, gooide Risseeuw in de Volkskrant met grote hoeveelheden modder naar Baan. De boeven uit Barneveld hebben onder zijn duiven geschoten. Risseeuw is boos, zo lezen we. Getronics investeert veel geld in het opleiden van Baan-specialisten en Baan pikt ze vervolgens in. "Zo ga je niet met partners om", luidt het verwijt van Getronics.

Dat is een breuk met de houding die hij een kwart eeuw lang heeft gekozen. Intern regeren met harde hand en naar buiten toe de opstelling kiezen van de gentleman-zakenman die gaat voor shareholders value en daarbij de schijnwerpers van de publiciteit mijdt. Nog geen jaar geleden luidde het verhaal dat dit het beste was voor Getronics.
Tijden veranderen. Nu Risseeuw zijn handen vrij heeft, voelt hij zich niet langer gehinderd door de oude bedrijfsmores. Bij het scheiden van de markt leert men de koopman kennen. Het levert interessante inzichten op.
Nu Risseeuw besloten heeft van zijn hart geen moordkuil te maken, heb ik nog wat suggesties voor onderwerpen die een toelichting behoeven.
1. Wat was de werkelijke reden voor het mislukken van de overname van Roccade? Want het waren natuurlijk helemaal niet de vermeende millenniumproblemen bij Roccade die de breuk legitimeerde. Was het minister Zalm? Was het Bosman, van Roccade, die te graag zijn opvolger wilde worden?
2. Hoe slaagt een ondernemer er jarenlang in met succes alle touwtjes in handen te houden, tot ongenoegen van menig voormalige divisie-directeur, van een op papier zeer gedecentraliseerde onderneming.

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.