Managed hosting door True

Nieuw Origin moet eerst sporen verdienen

Beursgang pas over jaren aan de orde

 

UTRECHT - Het nieuwe Origin dat is ontstaan na de overname van BSO/Origin door Philips Communications & Processing services (Philips C&P), denkt in de eerste vier jaar de omzet te kunnen verdubbelen. Ook de winstontwikkeling ziet er gunstig uit. Als deze optimistische verwachtingen uitkomen, dan behoort een beursgang tot de mogelijkheden.

Henk Cohen, chief executive officer van Origin, liet dit vorige week donderdag weten tijdens een toelichting op de start van de nieuwe overkoepelende holding. Een eventuele beursgang is al besproken met de huidige aandeelhouders. Behalve Philips Electronics die thans 82,4 procent van de aandelen bezit, zijn dat ondernemingsleiding en personeel (7,4 procent) alsmede Beagle Investments. In deze laatste investeringsmaatschappij zitten ABN-Amro, Rabo en de Nederlandse Participatie Maatschappij (NPM). De aandeelhouders vinden het nog te vroeg voor een eventuele beursgang. Origin moet eerst een goede 'track record' opbouwen. Of de onderneming straks naar de beurs gaat, hangt mede af van het dan geldende beursklimaat. Als deze geopperde mogelijkheid realiteit wordt, dan zal de positie van Origin ten opzichte van Philips vergelijkbaar zijn met die van Polygram, een andere werkmaatschappij van het bedrijf.

Gunstig gesternte

Origin gaat in ieder geval onder een gunstig gesternte van start. Haar specialiteit, het op wereldwijde schaal leveren van IT-diensten aan multinationale ondernemingen, staat garant voor groei, zo is de verwachting. Origin richt haar dienstverlening met name op de veranderingsprocessen die deze globaal opererende concerns doormaken. De nieuwe onderneming wil zich op deze relatief beperkte doelgroep concentreren. De grootste klant is uiteraard het Philips-concern zelf. Daarnaast telt Origin dertig tot vijftig grotere klanten. De meeste omzet (buiten Philips) komt daar vandaan. De groeistrategie is sterk op deze groep gericht. Het netwerk van vestigingen in niet minder dan 27 landen ter wereld kan op deze manier het beste worden benut.
Daarnaast heeft Origin nog zevenhonderd kleinere klanten. Het bedrijf wil echter in dit segment geen agressieve marktgroei realiseren, als dit ten koste van de bestaande klanten gaat. Cohen: "Natuurlijk blijven wij intensief zorgen voor onze bestaande klanten." Door zich te beperken tot de zeer grote klanten laat Origin misschien wat omzet liggen, maar vergroting van de winst is prioriteit nummer een.

Behoorlijke groei

Overigens groeiden zowel Philips C&P als BSO/Origin de afgelopen jaren behoorlijk. De omzet van de gecombineerde Origin Groep in 1995 wordt geraamd op 1850 miljoen gulden. De gecombineerde omzetgroei ligt rond 24 procent. Wil van Gorp, chief financial officer van Origin, kon nog geen definitieve financiële resultaten geven. Maar zeker is dat BSO/Origin na een moeizaam verlopen 1993 weer de weg uit het dal heeft gevonden. In 1994 kwam het bedrijf uit de rode cijfers, terwijl de winst vorig jaar duidelijk verder is verbeterd. Daarmee zijn de optimistische verwachtingen die Cohen vorig jaar mei uitsprak, volledig uitgekomen. Volgens Cohen is Origin naar omzet gemeten thans de grootste IT-dienstverlener van vaderlandse bodem. Het samengaan van BSO/Origin en Philips C&P maakt Origin een speler in de eredivisie, aldus Cohen. "We zitten in de top tien van de wereld." De afstand tot de marktleiders EDS en IBM blijft echter groot. Maar volgens Cohen is omvang niet het enige wat telt. Voor de wijdvertakte klandizie van multinationale klanten denkt hij meer dan voldoende in huis te hebben. Corr.

Tientallen miljoenen voor fusie

Het kost aan het nieuw gevormde Origin dit jaar en volgend jaar 20 tot 30 miljoen gulden om de organisaties van BSO/Origin en Philips C&P in elkaar te schuiven.
Een zestal teams moet de overgang gestalte geven. Belangrijk is dat de klanten waar ook ter wereld Origin met één stem horen spreken. Dat maakt het nodig voor elke klant een verbindingsman aan te stellen. Andere teams ('task forces' genaamd) concentreren zich op de integratie van informatiesystemen, de strategie in het portfolio van diensten, de interne en externe communicatie, juridische en fiscale zaken, management ontwikkeling en de werkgelegenheid. Overigens zal de overname die overigens door de Origin-leiding consequent fusie wordt genoemd, geen negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid hebben.
Halverwege dit jaar gaat Origin werken onder de nieuwe naam en met een nieuwe eigen huisstijl. Volgens Cohen zal de integratie geleidelijk verlopen, omdat IT-dienstverlening vooral een zaak van goed gemotiveerde mensen moet zijn. Daarom is voor dit proces ruim een jaar uitgetrokken. Cohen benadrukte keer op keer "zeer zorgvuldig" te werk te gaan. De aparte bedrijfscultuur van BSO waarop oprichter Eckart Wintzen jarenlang een stempel heeft gedrukt, vereist dat. Ook bij de aankondiging van de overname bleek de invloed van Wintzen nog aanwezig.
Behalve feitelijke informatie kregen de 10.000 werknemers een ringband met daarin een rational/emotional manual met een schaar. Na het doormidden knippen van het handboek verschenen er een afbeelding van een roos en een plaatje dat na enig wrijven een geur verspreidt. De ondernemingsleiding wilde daarmee symbolisch weergeven dat een fusie-proces niet alleen een kwestie van ratio is, maar ook emoties met zich mee brengt. "Het zijn de twee hersenhelften die tezamen de mens doen functioneren," zei Cohen geheel in de stijl van Wintzen. Overigens beperkte de BSO-oprichter zich tijdens de presentatie tot de mededeling dat hij op de bijeenkomst aanwezig was als nieuwe commissaris en als 'Koos Werkeloos'.
Cohen hoopt in de loop van het jaar met nieuwe arbeidsvoorwaarden te komen. Voorlopig blijven de C&P-mensen onder de Philips-cao vallen, terwijl voor het BSO-volk de interne regeling blijft gelden. BSO heeft namelijk geen cao.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1422082). © Jaarbeurs IT Media.

?


Sponsored

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.