De meeste Nederlandse ict-bedrijven moeten in hun ontslagbeleid nog steeds de kaasschaaf hanteren. Maar de onderlinge verschillen zijn groot. Sommigen kunnen volstaan met dunne plakjes, anderen snijden dikke stukken af. Wie vorig jaar geen veranderingen heeft ingezet, moet nu met de billen bloot.
Een treffend voorbeeld is ict-dienstverlener Ordina, dat als eerste grote Nederlandse dienstverlener het mes in eigen vlees zet (zie pagina 5). Concurrent Syntegra zegt daarentegen de grootste slag reeds te hebben gemaakt. Directeur Rob Pols van de Nederlandse vestiging (duizend medewerkers) vertelt dat in vergelijking met ruim een jaar geleden het aantal bankzitters is teruggebracht van meer dan honderd naar veertig man nu. Hij geeft als verklaring dat zijn bedrijf selectiever is geworden en zich inmiddels richt op detachering waar een hogere toegevoegde waarde wordt geboden. "Ons gefocust beleid heeft zijn vruchten afgeworpen", aldus Pols. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat grote concerns als ING en ABN Amro hun lijst van ict-leveranciers sterk hebben ingekort, maar dat Syntegra nog wel tot het inmiddels selecte gezelschap behoort.
"Hoewel ook wij niet immuun zijn voor de teruglopende ict-vraag, zien wij bijvoorbeeld de opbrengsten uit infrastructuur- en e-handeldiensten toenemen", vervolgt Pols." Dat zijn bedrijf niet zoals Ordina nu een forse reorganisatie hoeft door te voeren, schrijft hij toe aan het eerder ingezette, voorzichtiger beleid. Toch is de aanscherping van de Syntegra-organisatie nog niet ten einde. Deze maand is een vrijwillige vertrekregeling in gang gezet voor medewerkers van personeelszaken en financiën om de indirecte kosten te verminderen.
Bij it- en telecomdienstverlener Computer Services Solutions (CSS) uit Den Bosch verdwijnen tientallen banen. Dat gebeurt op drie fronten: het schrappen van een aantal dubbele administratieve functies, het ontslaan van medewerkers met onvoldoende technische bagage, en het snijden in de wegkwijnende desktop-dienstverlening. Directeur Jan Vlasveld verwacht over het gehele jaar zo’n honderd medewerkers te moeten ontslaan. Hij vindt dat zijn bedrijf niet uit de pas loopt bij andere automatiseerders. "Op 2400 medewerkers is honderd niet veel. Bovendien zoeken wij ook weer nieuwe medewerkers voor de telecomhoek, waar wij de dikke nummer twee achter KPN zijn. In eerste instantie proberen we medewerkers te herplaatsen, maar als ze niet over de juiste mix van kennis en vaardigheden beschikken, vallen ze buiten de boot." Ook CSS heeft zijn organisatie aangepast om de samenwerking in zijn bedrijf beter af te stemmen op de marktontwikkelingen. Het werkt nu in plaats van business units met een drielagenstructuur: verkoop, operaties en ondersteuning.
De Nederlandse tak van ict-dienstverlener Spherion ontslaat veertig man, 10 procent van het personeel. Het Amerikaanse bedrijf, met vestigingen in Australië, Engeland en Nederland, zette vorig jaar 3,2 miljard dollar om. In de vraag naar Spherion-diensten in Nederland kwam vorig jaar behoorlijk de klad, zegt algemeen directeur Ad Vossenaar, als reden voor de reorganisatie. Het bedrijf worstelt volgens hem nog steeds met "een serieus bankzittersprobleem". Door de aandacht te verschuiven naar de grotere klanten uit het midden- en kleinbedrijf denkt Vossenaar die thuiszittende medewerkers binnen een half jaar weer aan het werk te hebben. "Zulke bedrijven zijn minder gevoelig voor de stemmingen op de beurs."
Veertig van de meest recent ingehuurde medewerkers moeten echter vertrekken. "Het zijn over het algemeen jonge automatiseerders, die snel elders werk zullen vinden. Eén gaat gewoon op wereldreis", vertelt Vossenaar. Het sociaal plan voorziet onder meer in een budget per medewerker voor een outplacementbureau. "Vindt een van de ontslagen ict’ers dit niet nodig, dan verdelen we zijn ‘outplacement’-geld over degenen die het bureau wel inschakelen."