Niet alles bij ABN Amro de deur uit

Voor specialisten blijft er genoeg werk, ondanks ict-uitbesteding

Behoort u niet tot het rijtje voorkeurleveranciers van ABN Amro en wilt u toch graag zaken doen met de bank? Wanhoop niet: voor specialisten blijft er speelruimte over.

ABN Amro heeft zijn ict wereldwijd bij een select groepje uitverkorenen ondergebracht, zowel aan de beheer- als aan de ontwikkelkant. IBM (het overgrote beheerdeel), Tata, Infosys, Patni en Accenture zijn er voor de automatisering, KPN voor de mobiele communicatie, Unisys voor de digitale verwerking van papieren betaalopdrachten, én MCI voor de datanetwerkdiensten (zie kader).

Nieuw te ontwikkelen oplossingen lopen via de partners die indien nodig zelf gespecialiseerde partijen inhuren. Zo levert Informatica extra PowerCenter-software voor bedrijfsdata-integratie, waarbij IBM de oplossing invoert en beheert. De software is ter ondersteuning van de invoering van één grootboek- en managementrapportagesysteem (op basis van SAP) voor alle kantoren. En HP blijft zijn fouttolerante, NonStop-servers beheren. “ABN Amro blijft voor ons een belangrijk account”, zegt een woordvoerder van HP. Een zegsman van de bank vult hierop aan dat alle activiteiten rond infrastructuur wél onder auspiciën van IBM vallen. “IBM neemt het beheer over met de daarbij horende contracten met andere leveranciers, zo’n paar honderd.”


Een ander voorbeeld is het onderdeel Q-pex (Quality in Peregrine Expertise) van Motifact. Dat sleepte ten koste van LogicaCMG een tweejarig contract binnen voor het leveren van expertise rond Peregrine-beheersoftware voor de it-omgeving. “IBM regelt het beheer en verdere ontwikkeling van die software-omgeving via het inhuren van Q-Pex. Wij doen zelf rechtstreeks zaken met de bank voor het opzetten van de beheerconcepten voor it-bedrijfsmiddelen”, zegt Eugène Wolf van Q-Pex. Met de Peregrine-software kan het beheer van it-gerelateerde bedrijfsmiddelen in de gaten gehouden worden, zoals geldautomaten, servers of datalijnen. De ABN Amro-helpdesk werkt er mee, net als de tweede- en derdelijnsondersteuning.

Kerntaak

Toch blijkt ABN Amro zelf ook specialisten te contracteren. Zo voert de bank gesprekken met Bluem en AddComm over de invoering van digitale nota’s. Addcom handelt de facturering af voor velerlei instanties en werkt samen met Bluem aan een koppeling tussen de factureersystemen en het e-bankiersysteem van de bank. Hierdoor kunnen de twee miljoen gebruikers van ABN Amro Internet Bankieren hun nota’s van bijvoorbeeld een omroep, verzekeraar of goed doel digitaal binnenkrijgen en betalen. “ABN Amro ontwikkelt een deel van de oplossing zelf. De bank beschouwt internetbankieren als een kerntaak. De deal is buiten de uitbestedingscontracten om gesloten”, zegt Rieko Kester, directeur Bluem.

BEHEER DATANETWERK BIJ MCI

ABN Amro heeft het beheer van het wereldwijde datanetwerk en firewallplatforms ondergebracht bij één partij: het Amerikaanse MCI. De daarvoor gesloten vijfjarige uitbestedingsovereenkomst kent een waarde van vijfhonderd miljoen euro, en vervangt 380 verschillende contracten. Zo’n 140 datanetwerkbeheerders treden in dienst van MCI, waaronder een veertigtal in Nederland. MCI zal zo’n zesduizend locaties van ABN Amro in vijfentwintig landen ondersteunen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-01-07T16:05:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.