Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Imago + financiële gezondheid = kracht

23 oktober 2007 - 14:163 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & TransformatieCFI NetherlandsChipSoftCitrixMicrosoftNipo
Martijn Vet
Martijn Vet

Natuurlijk hebben de toppers in de Computable 100 hun financiën op orde. Daarnaast staan de winnaars te boek als goede zakenpartner, leveren ze innovatieve producten of diensten en zijn ze aantrekkelijk om voor te werken. De eindlijst van krachtigste ict-bedrijven is gebaseerd op financiële gezondheid en op imago.

Sinds vorig jaar kijken we bij de samenstelling van de Computable 100 niet alleen naar de financiële cijfers van de geselecteerde bedrijven, maar ook naar het imago. Uiteindelijk zeggen reputatie en ervaringen ook iets over de kracht van een bedrijf. Omdat de respons op het imago-onderzoek van marktonderzoekbureau TNS NIPO die van vorig jaar ruimschoots oversteeg, is een nog beter beeld ontstaan van de mening van ict-professionals.

Eindlijst

Om de financiële resultaten en de imagoscores te kunnen vergelijken, zijn alle scores geïndexeerd.
Daarbij werd de maximaal behaalde score op 100 gesteld. Met andere woorden: het bedrijf met de beste financiële score (Chipsoft) kreeg op dit onderdeel de waarde 100. De andere scores werden volgens deze index omgerekend, ofwel de financiële score gedeeld door de score van Chipsoft maal 100. Voordat de financiële scores werden geïndexeerd, zijn ze omgerekend door het financieel slechtst scorende bedrijf de waarde 0 te geven. Bij de cijfers van de andere bedrijven is dezelfde waarde opgeteld. Op deze manier kwam het uiteindelijke bereik, evenals bij de imagoscores, tussen de 0 en de 100 te liggen.

Ook de drie imagoscores: meest geliefde zakenpartner, meest innovatieve bedrijf en beste werkgever, werden op deze manier gewogen (zie het kader ‘Imago' voor details over de imagoscores). Bij elk van de drie criteria werd de hoogst behaalde score op 100 gesteld. Microsoft behaalde bijvoorbeeld met een score van 4930 het beste resultaat als zakenpartner. De scores van de andere bedrijven op dit criterium werden berekend als: score zakenpartner gedeeld door 4930 maal 100. Bij de andere twee criteria, meest innovatief en ideale werkgever, werd dezelfde methode toegepast. Om tot de uiteindelijke Computable 100-score te komen, werden de gewogen financiële score en de drie gewogen imagoscores van een bedrijf bij elkaar opgeteld. Ook in de einduitslag werd de score van de nummer 1, in dit geval Microsoft, op 100 gesteld. Zo is in de Computable 100 precies te zien hoe de verschillende bedrijven relatief scoren ten opzichte van de nummer 1.

Imago

In augustus 2007 voerde TNS NIPO in opdracht van Computable het imago-onderzoek uit. Hiervoor werden 31.190 ict-professionals en -beslissers per e-mail benaderd. 4.512 respondenten namen deel aan het online onderzoek. Aanmerkelijk meer dan vorig jaar (1.358 respondenten).
De deelnemers werden verwezen naar een speciale website waarop zij de vragenlijst konden invullen. Als eerste werd gevraagd voor welk bedrijf de respondent werkte. Deze onderneming werd uit de lijst met te beoordelen bedrijven weggelaten. Vervolgens konden de deelnemers een top 5 samenstellen voor drie criteria: meest ideale zakenpartner, meest innovatieve bedrijf en aantrekkelijkste werkgever. Per vraag werd een lijst met 146 ondernemingen gepresenteerd die actief zijn in de Nederlandse ict-markt. Bij ieder criterium werd per bedrijf de totaalscore berekend door het aantal respondenten dat een bedrijf op de eerste plaats zette te vermenigvuldigen met vijf, het aantal respondenten dat het bedrijf op de tweede plaats zette met vier enzovoort.

 

Citrix

Hoewel Citrix op zijn website uitgebreid inzage biedt in zijn cijfers, is Citrix dit jaar per abuis niet opgenomen in de Computable 100. Volgend jaar zal Mazars Berenschot de financiële kracht van de onderneming op basis van de Nederlandse cijfers beoordelen. In de resultaten van het imago-onderzoek is Citrix wel opgenomen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    Eén reactie op “Imago + financiële gezondheid = kracht”

    1. Rob van der Hoeven - area vice president Citrix Systems schreef:
      17 december 2007 om 09:38

      Tot mijn verbazing zag ik dat Citrix Systems in de Computable 100 van de meest krachtige Nederlandse bedrijven niet is opgenomen. Ter verantwoording wordt in de redactionele bijlage van de top 100 vermeld dat Mazars Berenschot geen cijfers over Citrix in Nederland, de Benelux of Europa heeft kunnen achterhalen.

      Uiteraard heeft Citrix als beursgenoteerde onderneming met hoofdkantoor in de VS het beleid geen cijfers op landniveau bekend te maken. Dit geldt voor vele andere ondernemingen waarvoor dit blijkbaar geen obstakel is geweest om in de Computable 100 te worden opgenomen. Waarom de cijfers van Citrix moeilijker vindbaar zouden zijn dan die van onze collega-ondernemingen met een hoofdkantoor in het buitenland is voor ons een raadsel.

      Ieder kwartaal worden door middel van persberichten de cijfers van Citrix wereldwijd en in Europa, Midden-Oosten en Afrika bekendgemaakt. Het afgelopen kwartaal (Q3 2007) groeide de omzet in Europa e.o. met 20% en bedroeg 31% van de wereldwijde omzet. Het bedrijf verwacht over 2007 een wereldwijde omzet van ongeveer 1,36 miljard dollar te realiseren, ten opzichte van 1,13 miljard dollar vorig jaar, met een gezonde winstontwikkeling.

      Daarnaast zijn we de afgelopen 3 jaar verdubbeld in omzet en hebben wij het vertrouwen uitgesproken dat wij wederom zullen verdubbelen in omzet. Hieruit is ons inziens af te leiden dat we in 2007 nog steeds, net als in 2006, in de top 100 van krachtigste bedrijven van Nederland thuis horen.

      Wij vertrouwen erop dat de lijst van 2008 een beter beeld van de krachtigste ondernemingen in Nederland zal laten zien.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs