Managed hosting door True

Google: Van zoekmachine naar productiviteit

Bijdrage uit laatste nieuwsuitgave Computable print

Erik de Muinck Keizer: Iedereen is innovation officer

 

Google is een gevestigde naam bij consumenten en bedrijven. Toch bestaat het meest succesvolle internetbedrijf nog maar achttien jaar. Toen startte de enthousiaste oprichters de populaire zoekmachine. Toen was er nog geen duidelijk verdienmodel, maar over het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de omzet 15,4 miljard dollar. Erik de Muinck Keizer, country manager Benelux bij Google for Work, vertelt over de stormachtige opkomst.

Google ontwikkelt nog steeds innovatieve producten en diensten. Dat geldt voor vernieuwende concepten als Google Glass en de zelfrijdende auto. En hoewel de invloed van deze producten nog onbekend is, hebben de zoekmachine, Gmail en een breed scala cloudoplossingen blijvend impact op ons leven en ons werk. Google for Work maakt de vertaalslag van de consumentenwereld naar het bedrijfsleven, zodat medewerkers hun productiviteit en creativiteit optimaal kunnen benutten en inzetten. In Benelux staat Erik de Muinck Keizer aan het hoofd van Google for Work, voorheen Google Enterprise.

Google introduceert innovatie standaard via de consumentenmarkt. Hightech in de consumentenmarkt is momenteel leidend. Heel concreet zie je dat met Google Search. Consumenten gebruiken Google als ze iets opzoeken op het internet. Op kantoor is het echter vaak lastig om specifieke informatie of documenten te vinden. Laat staan dat duidelijk is wat de meest actuele versie van een document is waar collega’s samen aan werken.

Ook op het vlak van storage geldt dit. Privé hebben mensen vrijwel onbeperkte opslagcapaciteit in de cloud, terwijl hun zakelijke opslag van documenten een limiet heeft. Onderzoek van Google en Deloitte laat zien dat er voor bedrijven nog veel kansen liggen.

Zo blijkt dat veel medewerkers vinden dat ze niet over de digitale tools beschikken om optimaal productief te zijn. Sterker nog, sommige respondenten vinden dat bedrijven niet eens altijd willen meewerken aan de noodzakelijk innovatieslag. Met de filosofie ´work the way you live’ komt Google tegemoet aan de wensen van de werkvloer. Met Drive for Work biedt het medewerkers de cloudoplossingen om prettig en effectief (samen) te werken.

Rol bij IoT

De hoeveelheid data die op bedrijven afkomt is enorm. Apparatuur met sensoren zorgen in toenemende mate voor een data-explosie. Als je die slim wilt gebruiken, moeten gegevens geordend, toegankelijk en relevant zijn. Dat faciliteren is de missie van Google.

‘Bij veel bedrijven ontbreekt het aan de elasticiteit van hun infrastructuren om de potentie van internet of things, big data en data-analyse te benutten. Daarom stelt Google zijn cloud platform beschikbaar aan ontwikkelaars om applicaties te ontwikkelen en te draaien. We hebben namelijk een stabiele, veilige en schaalbare infrastructuur die tegen een stootje kan. Alleen al op YouTube wordt elke minuut ruim honderd uur aan video geüpload. De dataproductie die mede door het internet of things (IoT) loskomt,  kunnen organisaties zo makkelijker vertalen naar hun eigen business’, aldus De Muinck Keizer.

Google X

‘Google Glass en de zelfrijdende auto komen voort uit ons lab Google X. Deze mensen, onder leiding van een van onze oprichters, zoeken innovatieve en creatieve oplossingen voor grote problemen uit het dagelijks leven. Het idee van de zelfrijdende auto is ontstaan door het hoge aantal verkeersdoden onder jonge automobilisten. In een auto is de mens de zwakste schakel. Dan is het zinvol om autorijden verregaand te automatiseren. Inmiddels doen we in de VS ervaring op met meer dan tweehonderd exemplaren.’

‘De uitkomst staat vooraf niet vast en dat is ook niet het uitgangspunt. We willen vooral een platform ontwikkelen. Kijk maar naar Google Glass. Veel ontwikkelaars zijn druk bezig met uiteenlopende toepassingen. Dit is een democratisch proces, waarvoor Google een stabiel en schaalbaar platform biedt. Ontwikkelaars en bedrijven bepalen nu de concrete inzet.’

Toekomst

‘Er is overduidelijk een digitale transformatie in het bedrijfsleven aan de gang. Bedrijven moeten daarin mee om te kunnen  overleven. Kijk naar een bedrijf als Kodak. De grondlegger van de fotografie in 1975 ging in 2012 failliet. In datzelfde jaar kocht Facebook Instagram voor een miljard. De digitalisering gaat zo snel, dat complete industrieën de druk van kleine, ontwrichtende bedrijven voelen. In de businessmodellen van nieuwkomers als Spotify, Netflix, AirBnB en Uber zijn technologie of software de drivers. En dat zorgt voor veel opschudding. Google for Work biedt tools om een succesvolle transformatie door innovatie van binnenuit te laten komen. Lees: van de medewerkers. Onze medewerkers kunnen bijvoorbeeld 20 procent van hun tijd aan creatieve zaken besteden. En de resultaten mogen er zijn. Gmail is zo’n voorbeeld. Maar dat moet je dan wel met de benodigde tools faciliteren. Dus zorgen dat mensen soepel kunnen samenwerken, overal toegang tot informatie hebben en deze kunnen delen. Dan is iedereen een innovation officer.’

Voor Google zijn cloud computing, bring your own device en internet of things belangrijke trends in 2014. Met name de positieve impact die technologie heeft bij het veranderen van bedrijven speelt momenteel een belangrijke rol. ‘Met Google Drive for Work en Cloud Services zorgen we voor eenvoudigere en betere samenwerking, en meer mogelijkheden voor innovatie binnen de bedrijfsmuren en daarbuiten. Technologie is er niet alleen om kosten te besparen, het zorgt dat organisaties kennis optimaal benutten en talent aantrekken en behouden. Het helpt mensen te werken zoals ze leven. Niet gebonden aan een vaste werkplek of specifieke devices. Zonder concessies te doen op het gebied van veiligheid of beheer. We denken dat organisaties zo sneller en innovatiever kunnen worden. Daarvan profiteren consumenten én bedrijven.’

Meer speerpunten

Google richt zijn pijlen niet alleen op bovengenoemde doelen, maar heeft ook andere markten in het vizier. Digitalisering vraagt bijvoorbeeld ook binnen alle niveaus van het onderwijs een andere aanpak. Digitale leermiddelen rukken op. Net als werknemers willen leerlingen en docenten eenvoudig kunnen samenwerken en kennis in eigen tempo opdoen. Dat zijn digital natives gewend. Online lesstof biedt kansen om samen met docenten en andere leerlingen doelgericht te ontwikkelen. Google Apps for Education biedt studenten en docenten de tools om effectief met en van elkaar te leren. En dat is geen loze belofte. Inmiddels gebruiken tien Nederlandse universiteiten Google Apps for Education.

Brede adoptie

Omdat Google-oplossingen veelal ontwikkeld zijn vanuit onze eigen interesse of nieuwsgierigheid, sluiten ze bijna automatisch aan op de behoeften van andere organisaties. Welk bedrijf wil namelijk niet dat medewerkers effectief en veilig kunnen samenwerken? En vooral ook hun creativiteit en denkkracht delen en versterken. Dat is de belangrijkste reden dat inmiddels heel wat Nederlandse bedrijven in de Google Cloud werken. KLM, Ahold, PON, Wegener, Randstad en Vopak maakten allemaal de stap naar Google Apps for Work. Het feit dat ze nog steeds Google klant zijn, onderstreept de Google aanpak.

De mijlpaal van Google is dat in 2013 vijf miljoen bedrijven Google for Work oplossingen inzetten op de werkvloer. Volgens Gartner werkt 44 procent van de Britse FTSE100 bedrijven met Google Apps, Search, Maps of het Cloud platform. In Duitsland ligt dat voor organisaties met een DAX-notering op 30 procent. In het verlengde daarvan gebruikt 58 procent van de Fortune- 500 bedrijven zakelijke Googlediensten. Dit zijn mooie resultaten, maar belangrijker is dat de oplossingen niet alleen miljarden consumenten bereiken, maar ook binnen bedrijven gemeengoed zijn.

Zoekmachine Backrub wordt Google

Google is in 1996 opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Zij hebben achttien jaar geleden de zoekmachine BackRub pntwikkeld. Deze werd later omgedoopt in Google. De naam is afgeleid van het woord googol (1 met honderd nullen),maar door een spelfout werd het Google.

Laatste nieuws

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de laatste nieuws-printuitgave van Computable (10 oktober 2014).
Computable-print gaat door als magazine voor het ict-management.
De site Computable.nl gaat zich specifiek meer richten op de ict-professional.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5200580). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×