IBM begint in de Verenigde Staten aan het direct verkopen van zijn twee reeksen consumenten-PC’s. Vanaf 1 januari zullen de Aptiva-desktops en Thinkpad-laptops voornamelijk te koop zijn via de ShopIBM-website. Het is nog niet bekend of en wanneer Europa aan de beurt is.
Het bedrijf meldt dat het zich niet geheel terugtrekt uit het Amerikaanse winkelkanaal; enkele vestigingen van de Officemax-keten zullen nog Aptiva’s verkopen. Met die gedeeltelijke gang naar directe verkoop verzwakt IBM eerdere berichten dat het consumenten alleen nog maar zou benaderen via Internet.
Noodzaak
Analisten voorspelden toen dat dit een moeilijke overgang zou zijn, met name doordat naamsbekendheid op het web zeer belangrijk is. Nu blijkt echter dat IBM een extra reclamebudget van 20 miljoen dollar heeft uitgetrokken voor het bevorderen van zijn online-verkoop. IBM zelf noemt het schrappen van de winkelverkoop "een strategische terugtocht". Analisten formuleren het echter wat scherper; zij spreken van noodzaak. De PC-divisie van de computerreus lijdt al jaren onder wisselvallige verkoopcijfers en toenemende verliezen. JB