Met name computeraars thuis hebben ertoe bijgedragen dat PC-leveranciers in Europa het tweede kwartaal van dit jaar gezamenlijk nog afzetgroei mogen noteren.
Volgens onderzoeksbureau Dataquest zijn dit kwartaal in totaal 7,6 miljoen PC’s verkocht, een groei van 8,9 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 1999. Het professionele segment liet het behoorlijk afweten. Deze groeide 0,3 procent, terwijl aan thuisgebruikers 40 procent meer PC’s werd verkocht. Dataquest wijt de matige verkoop aan bedrijven aan met name jaar 2000-bevriezingen, de trage ingebruikname van Windows 2000 en afgenomen winstmarges bij de grote bedrijven.
De verschuiving is ook af te leiden uit het marktaandeel van de bedrijven. Compaq, Fujitsu-Siemens, Dell, Hewlett-Packard en IBM blijven de vijf grootste, maar leveren bij elkaar 4 procent marktaandeel in aan de groep van kleinere leveranciers – die doorgaans meer verkoopt aan de consument. Opvallend is dat HP met een groei van 17,2 procent IBM (-19,6 procent) van de vierde plaatst heeft gestoten. Fujitsu behoudt ondanks de dalende verkoop (5,8 procent) de tweede plaats.