Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Compaq verdwijnt langzaam

26 juni 2003 - 22:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

HP laat de naam Compaq zachtjes vallen. Ten tijde van de overname besloot de koper beide merknamen te blijven hanteren, vooral vanwege de bekendheid van Compaq op de pc-markt – laptops, desktops en servers. Nu komt daar langzaam een einde aan.

Een jaar na de overname doet HP het Compaq-merk in de zakelijke markt de deur uit. Onder één vlag zouden de producten beter te verkopen zijn aan gebruikers in het bedrijfsleven. In eerste instantie blijft de naam Compaq nog wel bestaan als typering van producten of productreeksen, maar dan achter de overkoepelende HP-naam. Dit is al het geval bij het nieuwe NC4000-model laptop met de energiezuinige Pentium M-processor, die Intel gebruikt in zijn Centrino-mobiliteitspakket.
"Op termijn zullen al onze bedrijfsproducten HP heten", zegt vice-president Alex Gruzen, algemeen directeur van de divisie voor laptops en handcomputers. Hij stelt dat dit het werk van de verkoopstaf vereenvoudigt.
De omschakeling volgt op eerdere stappen. Zo schrapte HP in maart al Compaqs Evo-productnaam voor notebooks en desktops voor bedrijfsgebruikers. Woordvoerders verklaarden onlangs al dat de naam van de overgenomen concurrent als modelnaam gebruikt zou gaan worden.

Consumentenmarkt

Eerder wilde HP juist gebruik maken van Compaqs reputatie in de bedrijfsmarkt. Dit betrof met name de markten voor notebooks, desktop-pc’s en relatief lichte servers met Intel-processoren. Ook handcomputers en nieuwe productvormen zoals tablet-pc’s dragen de naam Compaq. Volgens topman Gruzen verkoopt HP drie keer zo veel notebooks van het gekochte merk dan van het eigen. Toch gaat het bedrijf gestaag over naar een merkenstrategie gebaseerd op de HP-naam.
De strategie voor de consumentenmarkt is opvallend genoeg precies tegenovergesteld. Daar wil de computerproducent de twee merknamen juist zo lang mogelijk handhaven. "Aan de consumentenkant is het nog steeds Presario. Dat zullen we nooit opgeven", aldus vice-president Gruzen. Om de resulterende verwarring bij eindgebruikers en belangenverstrengeling bij wederverkopers te verminderen, hanteert HP in de Verenigde Staten een wekelijks wisselschema voor de promoties van zijn twee merknamen.< BR>

Meer over

Laptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Online-zwendel explodeert, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs