Tegelijk met de TINE-beurs vond deze week in de RAI de MacExpo plaats. Die aan Apple gerelateerde beurs mikt op zowel consumenten als zakelijke gebruikers. Uiteindelijk lijkt de eerstgenoemde doelgroep de boventoon te voeren.
De MacExpo richt zich op zowel consumenten als zakelijke gebruikers van producten voor en rondom Apple. Dit betreft dus niet alleen het Macintosh-computerplatform, maar ook de digitale muziekspeler iPod en aanvullende producten van derden. Het beursprogramma neigt grotendeels naar bewerking van digitaal beeld en geluid, en van digitale video. Het omvat dan ook een iPod Party, waarbij bezoekers een eigen mix ten gehore kunnen brengen. Daarnaast is een kleiner deel gewijd aan zakelijke oplossingen.
De gemeenschap
Voor de twee verschillende types bezoeker zijn twee ingangen opgezet. Daarnaast mochten TINE-bezoekers gratis de MacExpo bezoeken. “We mikken op de prosumer“, zegt chief executive Bob Denton van Xpo Group. Die Britse beursorganisator is begonnen met evenementen voor de Apple-gemeenschap, en verzorgt ook de Adobe Live-beurs voor ontwerpers en grafici.
“Apple besloot in 1998 zijn betrokkenheid te beperken tot zes shows wereldwijd: de MacWorld in New York, San Francisco en Tokio, en de Apple Expo in Parijs en Groot-Brittannië. Daarnaast verzorgt het zelf de Worldwide Developers Conference in San Jose. Dat was goed voor het bedrijf Apple, maar niet voldoende voor de gemeenschap”, stelt Denton.
Hij heeft nog geprobeerd Apple te betrekken bij een Britse Apple-beurs die eind 1999 moest plaatsvinden. Na opschorting naar 2000 haakte Apple toch nog af. Denton kreeg van exposanten echter positieve geluiden te horen en besloot de beurs te organiseren zonder medewerking van de Mac-maker.
Scheefgetrokken
Inmiddels werkt Apple op landenniveau mee aan de ontluikende MacExpo’s in Europa, waarbij de mate van betrokkenheid varieert. Nederland is het nieuwste land dat nu een Apple-beurs van Xpo heeft. Denton zegt dat dit voor het eerst in zeven jaar is. Apple Nederland werkt mee. Voor aanvang van de beurs verwachtte Xpo vijf- tot achtduizend bezoekers.
“Dat is dus los van de ongeveer vijftienduizend verwachte TINE-bezoekers”, legt Denton uit. Senior product manager Wim van Meerveld van TINE benadrukt dat zijn evenement een b2b-beurs (business-to-business) is en blijft. Denton schat dat de helft van het MacExpo-bezoek uit consumenten bestaat. “De verhouding is wel wat scheefgetrokken doordat de beurs doordeweeks plaatsvindt. Het kan nog verder scheef komen te liggen door overloop vanuit de TINE.”