Managed hosting door True

Tulip betreedt zware server-markt

Nieuwe stijl computerfabrikant krijgt vorm

Directeur Hans van Helden bouwt aan een Tulip nieuwe-stijl. De computerfabrikant probeert zich te ontworstelen aan het imago van dozenschuiver en meet zich de rol van dienstverlener aan. Zo biedt het bedrijf met hulp van Data General krachtige IT-oplossingen aan.

Van Helden, die in het post-Hetzenauer- & Romein-tijdperk de Tulip-erfenis beheert, tovert het woord 'klantgericht' uit de hoge hoed. "Tulip denkt niet meer in producten, maar is oplossingsgericht", roept hij. "Wij bieden samen met partners oplossingen aan, waarbij we meer willen doen dan alleen het afleveren van de computers. Het installeren, het regelen van het onderhoud, het geven van trainingen, het voeren van projectmanagement: dat kunnen wij ook." Daarnaast wijst Van Helden op het technologisch maatwerk dat Tulip levert. "Het bedrijf is van oudsher sterk in R&D en daardoor in staat om PC's specifiek volgens de wensen van klanten in te richten."
De nieuwe benadering moet Tulip weer winstgevend maken. Van Helden is hoopvol gestemd: hij ziet de omzet iedere maand weer wat groeien en verwacht aan het einde van het jaar enkele miljoenen winst.

Data General

Een van de eerste concrete acties is Tulips entree op de markt van zware servers. Het biedt daar de Aviion-machines van Data General aan onder eigen naam. Omgekeerd mag het eveneens met zichzelf worstelende Data General de PC's en lichtere servers van Tulip verkopen. Beide bedrijven hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Volgens directeur Hans van Helden komt Tulip hiermee tegemoet aan de groeiende vraag bij zijn klanten naar zwaardere IT-oplossingen. De keuze viel op Data General omdat beide bedrijven elkaar op de server-markt niet bijten en Data General over eigen data-opslagtechnologie beschikt.

Uitnutten

De Tulip-organisatie is opgebouwd rond vier groepen. Behalve Tulip Computers gaat het om de zogeheten afdelingen Connect, Explore en Educate. Tulip Connect richt zich op elektronische handel. Van Helden verwacht dat binnen drie jaar de helft van de omzet via Internet-bestellingen binnenkomt. "In november is onze website volledig geïntegreerd met het nog in te voeren nieuwe erp-systeem." Tulip levert overigens niet rechtstreeks aan klanten: het heeft met zijn dealers afgesproken dat de uitvoering van de elektronische orders via hen loopt.
Met Tulip Explore wil Van Helden de (dure) R&D-expertise beter uitnutten door het aan derden aan te bieden. Als voorbeeld noemt hij de alliantie met hardwarefabrikant Itom en toetsenbordmaker Cherry om een smart card-lezer voor toetsenborden te bedenken. Tulip Educate, ten slotte, richt zich op de educatieve markt. Van Helden meldt zonder namen te willen noemen dat het momenteel met andere partijen aan een totaaloplossing voor scholen werkt. Een belangrijk project, omdat de computerfabrikant meer Nederlandse omzet wil halen. Nog steeds komen de opbrengsten voor een groot deel (70 procent) uit het buitenland.

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.