Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Fujitsu landt op Schiphol

03 februari 2005 - 23:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
Rik Sanders
Rik Sanders

Schiphol Groep besteedt het werkplekbeheer, inclusief helpdeskondersteuning, uit aan Fujitsu. Eerder voerde Getronics deze werkzaamheden uit. De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar, met een optie voor nog eens twee jaar.

Fujitsu levert ook nog eens desktops, laptops en pda’s. In totaal gaat het om circa tweeduizend werkplekken. Over de contractwaarde willen de luchthaven en de it-dienstverlener geen uitspraken doen. In de oorspronkelijke aankondiging van de Europese aanbesteding staat als globale omvang een bedrag van 6,8 miljoen euro voor een driejarige raamovereenkomst genoemd. Bovendien staat daarin aangegeven dat de helpdeskondersteuning – nu nog gericht op kantoorautomatisering – in de toekomst mogelijk kan worden uitgebreid met eerstelijns helpdesktaken voor andere it-omgevingen binnen Schiphol. Te denken valt aan de vluchtinformatiepanelen, de grenspassage-apparatuur en het badgecenter.
Het beheer van de werkplekken vindt op Schiphol plaats. De ondersteuning van de it-gebruikers gebeurt op afstand, vanuit Fujitsu’s internationale helpdesk in Maarssen. Bij de benodigde nieuwe desktops, laptops en pda’s die Fujitsu de luchthavenexploitant levert, zijn installatie en onderhoud inbegrepen. Volgens een zegsvrouw van de automatiseerder heeft haar bedrijf de aanbesteding gewonnen door de kwaliteit van de bieding, en dan met name door de expertise van de beschikbare medewerkers en de visie op het op een hoger peil trekken van de kantoorautomatiserings-dienstverlening aan Schiphol. Fujitsu verwierf in 2003 reeds een werkplekbeheercontract bij KLM. Volgens een woordvoerster van Schiphol heeft dit geen rol gespeeld bij de keuze voor Fujitsu. De it-dienstverlener denkt zijn opgebouwde ervaring met uitbestedingsdiensten in luchtvaartkringen wel degelijk een positieve invloed uitoefent in zo’n selectietraject.
Bij Schiphol werken nog zo’n honderd mensen op de eigen it-afdeling. De woordvoerster zegt dat er momenteel geen andere uitbestedingstrajecten lopen en wil niet voorspellen of het nog zal gebeuren. De luchthaven heeft de afgelopen jaren behoorlijk aan zijn informatiehuishouding gesleuteld. Het zocht op it-gebied samenwerking met luchthavens in het buitenland als Zaventem en Frankfurt en was al in 1999 bezig met een standaardisatieslag, waarbij de infrastructuur werd vernieuwd en de vele honderden systemen teruggebracht moesten worden tot een select aantal. Vorig jaar vond er een vervanging plaats van het CISS (Centrale Informatiesysteem Schiphol).< BR>

Meer over

Werkplekbeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Schiphol gunt Fujitsu weer helpdesk en beheer

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs