Verizon bedient Europa

MCI Nederland krijgt spilfunctie in Europese dienstverlening

De met fraude besmette naam MCI is vervangen door Verizon. De Amerikaanse aanbieder van communicatiediensten houdt MCI’s aanbod voor grootzakelijke klanten onverminderd overeind.

MCI is niet meer. Topman Michael Capellas heeft het bedrijf voor 8,4 miljard overgedaan aan Verizon, dat met de overname vaste voet krijgt op Europese bodem. MCI’s aandeel in de zakelijke markt, de ruime expertise van het internetprotocol en het werelddekkende netwerk zijn de voornaamste onderdelen van de bruidsschat. Volgens Wayne Huyard, verantwoordelijk voor Verizons verkoop en ondersteuning wereldwijd, zal het samenvoegen van bedrijfsprocessen recht-toe-recht-aan plaatsvinden zonder overlast voor eindgebruikers.

Onder de loep

Verizon Business is een samenvoeging van het voormalige MCI Enterprise Business en de Enterprise Solutions Group van Verizon. Verizon Business is druk doende om het nieuwe productportfolio in te voeren in Europa. Beschikbaarheid hiervan is afhankelijk van de snelheid van aanpassen van dit programma aan lokale eisen van de verschillende Europese landen waarin MCI actief is. Momenteel is in Nederland leverbaar: internettoegang, telefonie, VPN-diensten, Voice over IP, telewerkoplossingen, spraak- & contactcenteroplossingen, hosting, storage en beveiligings- en beheerdiensten.

Het contract voor beheer van het netwerk voor ABN AMRO dat het telecomconcern vorig jaar december sloot, is een voorbeeld van deze laatste dienst. Het gaat om het beheer van het wereldwijde datanetwerk voor een periode van 5 jaar. Dit is inclusief lan-omgevingen van meer dan zesduizend locaties en firewall-omgevingen in alle datacenters van ABN AMRO. De bank wil door de uitbesteding van dit beheer aan Verizon de dienstverlening rond ip-gerelateerde productiviteit verbeteren en een significante kostenbesparing realiseren. Naast de opdracht voor ABN AMRO heeft Verizon op dit moment Airbus, Atos Euronext, DaimlerChrysler, Numico, Nasdaq, Samas Groep en LeasePlan als klant.

Omdat Verizon geen Nederlandse vestiging had en het Amsterdamse MCI-kantoor een belangrijke functie in MCI’s netwerk- en serviceorganisatie heeft, zijn er geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Carla Kiburg, woordvoerder van FNV Bondgenoten: “Wij weten op dit moment niets van een reorganisatie bij MCI. In 2003 hebben wij met MCI een sociaal plan afgesproken. Hierin is opgenomen dat bij minder dan twintig ontslagen per drie maanden het sociaal plan zal worden gevolgd. Daarvoor zal niet opnieuw onderhandeld hoeven te worden. Uit het verleden is gebleken dat MCI zich aan zijn afspraken heeft gehouden.”


Amsterdam

In Amsterdam werken bij Verizon (voorheen dus MCI) in totaal zeshonderd mensen. Hiervan is het grootste deel dagelijks in de weer met internationale activiteiten. Het klantenbestand in Nederland omvat ruim twintigduizend bedrijven en organisaties. Het credo is business as usual, waarbij veel energie gestoken wordt in het integreren van systemen, procedures en bedrijfsprocessen. De blik vanuit Verizon Business is vooral internationaal gericht. Het portfolio van de nieuwe speler bedeelt een belangrijke rol toe aan spraakgebaseerde diensten. Verizon noemt dit Core Voice Services en Advanced Voice Services. Dit pakket omvat onder andere conferentiediensten, contact-centerservices, spraak lokaal en spraak internationaal. Verizon VoIP is hiervan een onderdeel. Klanten kunnen hiermee beschikken over onder andere volledige VoIP-functionaliteit vanuit het netwerk van Verizon, eigen VoIP-centrales en een beheerde omgeving waarbij tevens de backbone van Verizon wordt gebruikt voor koppeling. Ook is het mogelijk om traditionele telefooncentrales te koppelen aan de VoIP-omgeving van de netwerkprovider. Centraal in alle VoIP-diensten staat convergentie, ofwel het samenvoegen van alle bedrijfscommunicatie over één ip-datanetwerk.

Consolidatieslag

Het Amerikaanse carrier-landschap is in een jaar tijd ingrijpend veranderd. Na de overname van AT&T door SBC en de samenvoeging van Sprint met Nextel, volgt de overname van MCI door Verizon, dat zich door de overname op de internationale markt begeeft. Voor Amerikaanse telco’s zijn deze internationale activiteiten op de zakelijke markt een welkome afwisseling op de thuismarkt, waar consumenten de koperlijn steeds vaker verruilen voor draadloze producten, de kabel en glasvezelverbindingen.

Onderzoeksbureau Forrester constateert dat MCI onder de vleugels van Verizon zijn financiële situatie kan verbeteren, onrust onder klanten in de kiem kan smoren en zijn dienstenportfolio flink uitbreidt. Zakelijke afnemers zouden bij de integratie van de twee bedrijven tijdelijk tegen een slechtere dienstverlening aan kunnen lopen, waarschuwt het onderzoeksbureau.

Er is een grote kans dat er in de huidige marktsituatie nog meer overnames zullen volgen. Qwest (dat ook aasde op MCI, maar bot ving), Global Crossing, BT Global Services, France Telecom Group (moederbedrijf van Equant), Cable & Wireless en BellSouth (40 procent eigenaar van Cingular Wireless, een van de grootste wireless/mobile providers in de US) blijven over.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-02-17T00:00:00.000Z Frans Kanters
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.