Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Dell probeert het opnieuw met diensten

09 december 2008 - 16:113 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurAtosDellGetronicsPhilipsUnisys
Aad Offerman
Aad Offerman

Dell zoekt zijn heil in de “oplossingen”: de combinatie van computers, opslag en diensten. Ondanks dat het bedrijf tot voor kort niets van het dealerkanaal moest hebben, is er in die service-strategie een belangrijke rol weggelegd voor de wederverkoper. Dell en het kanaal worstelen namelijk met hetzelfde probleem: de flinterdunne marges op kale hardware.

Verschillende diensten moeten Dell's repertoire uitbreiden en de marges verbeteren. De eerste is Image Direct, waarbij profielen van gebruikers online kunnen worden ingevoerd en beheerd. Bij uitlevering van een nieuw systeem kan men dan direct aan de slag. Bovendien kan worden gekozen uit een hele zwik images en applicaties. Daarbij wil Dell het werk van de beheerders verlichten door ook het patchmanagement voor zijn rekening te nemen.

IT-as-a-Service

Voor datacenter-beheerders biedt het bedrijf de mri-scan (mri: Measurable Rapid Insight). Via internet wordt met behulp van agents een eerste inventarisatie gemaakt in combinatie met een online vragenlijst. Na een persoonlijk gesprek komt Dell dan met een benchmark en een advies: hoe doe je het vergeleken met anderen en hoe zou je je infrastructuur kunnen verbeteren?

Nieuw is het ITaaS-platform (IT-as-a-Service). Daarmee kunnen partners de infrastructuur van hun klanten beheren. Er kan uit een hele rij aan mogelijkheden worden gekozen, waaronder patchmanagement, anti-virus, anti-spam en licentiebeheer. Omdat ITaaS als 'white label' wordt aangeboden, kunnen resellers zelf hun portfolio samenstellen, eventueel al bestaande diensten toevoegen, en daar hun eigen merk op plakken. Ergens rond mei moet ITaaS ook breder in Europa beschikbaar komen. Of Nederland daar als eerste bij zit, is nog niet zeker.

Megadeal

Het is niet de eerste keer dat Dell deze weg inslaat. Precies vijf jaar geleden liet het bedrijf ook al weten in te zetten op dienstverlening. Daarvoor zou de samenwerking met partners Getronics en Unisys verder worden aangehaald.

In 2004 werd, voortbouwend op een eerdere overeenkomst, afsproken dat Dell de levering en het beheer van de desktops van 75 duizend Philips-medewerkers voor zijn rekening zou nemen. Samen met Atos Origin en Getronics zou een standaard-werkplek worden ontwikkeld, die ook virtueel benaderbaar moest zijn. Met het vijfjarige contract was een bedrag van 700 miljoen dollar gemoeid.

Maar begin 2006 werd deze megadeal alweer teruggedraaid. Volgens de betrokken partijen was een wereldwijd gestandaardiseerde desktop niet te realiseren. Philips zou op regionaal niveau naar oplossingen gaan zoeken. Een schadeclaim van de elektronica-gigant was niet aan de orde, maar Dell bleef wel met een schadepost van naar schatting 80 tot 90 miljoen dollar zitten.

Beroerd imago

Dolph Westerbos, vice president services & solutions bij Dell voor Europa, Midden-Oosten en Afrika, kan zich terecht beroepen op de kwaliteit van Dell's voorraadketen. Maar wat diensten betreft heeft het bedrijf dus al eerder het hoofd gestoten. Bovendien heeft Dell de laatste jaren een beroerd imago opgebouwd als het gaat om de kwaliteit van zowel producten als dienstverlening.

De hernieuwde services-strategie is echter prima te begrijpen in de huidige marktontwikkelingen. De marges op hardware zijn van het begin tot het eind van de keten flinterdun geworden. Wederverkopers blijken zich terug te trekken uit de hardware-markt. De producten van volume-spelers die het nu nog wel redden worden op prijsvergelijking-sites als Tweakers.net Pricewatch genadeloos naast elkaar gezet. Omdat iedereen dezelfde doos uit hetzelfde magazijn krijgt toegestuurd, kiezen internet-shoppers zonder meer voor een andere leverancier als deze een paar dubbeltjes goedkoper kan leveren. Dat de service dan te wensen over laat, mag geen wonder zijn. Als een klant opbelt, dan zijn die paar procenten marge al verdampt bij het opnemen van de telefoon.

Meer over

MalwareStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Dell levert 7500 PC’s aan Octrooibureau

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Ook Dell verstrekt gratis leningen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Reorganisatie Dell kost tientallen banen

    dell logo
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Resellers moeten Dell in de armen sluiten

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Winst Dell keldert met bijna 50 procent

    Eén reactie op “Dell probeert het opnieuw met diensten”

    1. Walther schreef:
      10 december 2008 om 12:28

      Nu maar hopen dat Dell leert van ervaringen van anderen bij het leveren van diensten en producten.
      Lees bijvoorbeeld:
      http://www.delaatstemeter.nl/kennisnetwerken/betalen-voor-prestaties-logisch-toch/

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs