Managed hosting door True

'Een oranje verschijning met een blauw hart'

ING Nederland-CIO over de overgang Postbank-ING en de scheiding bank en verzekeraar

 

Het bank- en verzekeringsconcern ING Nederland maakt diverse transities mee. Enerzijds door de voorgenomen scheiding tussen bank en verzekeraar, maar ook speelt nog steeds de samenvoeging van ING en Postbank een grote rol in de ict van het bedrijf. Cio Ron van Kemenade is verantwoordelijk voor de planning van deze projecten. 'Het is een grote uitdaging om de verzekeraar uit de bank te halen, maar het legt ook druk op de werknemers, die hun taken zien slinken.'

Hoe staat het met de ontvlechting van de ict-systemen van bank en verzekeraar?

'Na twintig jaar samen te zijn geweest, zijn de ING bank en verzekeraar officieel per 1 januari 2011 gescheiden. We hebben een groot gedeelte van de ontvlechting achter de rug, maar hoeveel is niet te zeggen. De gehele ict-organisatie moet gescheiden zijn op 1 januari 2013. Het moet secuur gebeuren, want als je bijvoorbeeld facturen overzet op een ander systeem, dan moeten ze uiteraard hun oude datum behouden en niet die van de verhuisdatum krijgen. We werken ook met externe leveranciers en het is een enorme klus om zowel de eigen als de externe ict te splitsen. Er moeten applicaties worden gehercodeerd en uiteraard kijk je wat de opties zijn voor de medewerkers. Als je mensen aan een activiteit kunt toewijzen, is het niet lastig om iemand over te plaatsen. Als dat niet mogelijk is, dan blijft de persoon bij zijn werkgever en moet daar gekeken worden of hij op een andere afdeling kan worden geplaatst, want hij is toch een deel van zijn taken kwijt.'

kemenade

ING Nederland-cio Ron van Kemenade

Heeft ING bank mensen nodig door deze ontvlechting?

Ja, hoewel er met name vacatures ontstaan bij de verzekeraar omdat de meeste functies bij de bank blijven, is de bank op zoek naar Java-ontwikkelaars. Banken maken gebruik van software die niet standaard verkrijgbaar is, dus moet dat helemaal nieuw worden gebouwd. We hebben op dit moment honderden externen bij de ING, maar ik wil van een deel van hen langzaam maar zeker afscheid nemen.  Ik vind het belangrijk dat we altijd de klant voor ogen houden en als je niet vast bij ING werkt, dan heb je minder binding met het bedrijf en de klant, denk ik. Ik vind het als cio belangrijk te investeren in de kennis en kunde van mensen die in huis zijn. We werken met massaprocessen zoals banktransacties en het openen van nieuwe rekeningen. Ik vind het belangrijk dat de dienstverlening beter is dan we beloven. Daarom wil ik dat onze ict'ers hun vak goed leren en heb ik besloten een cursus te starten voor Tibco, software voor onder andere interfacing en procesautomatisering. Hierop wordt enthousiast gereageerd door de medewerkers. Je kunt door nieuwe programmeertalen en software te leren een positieve bijdrage leveren aan het bedrijf en de toekomst. Vervolgens zie je het in de praktijk en kun je trots zijn op wat jij hebt neergezet.'

Hoe zit het nu met de Postbank?

'We zijn van buiten de oranje ING-leeuw, maar aan de achterkant draaien onze processen op de blauwe Postbanksystemen. Hiervoor is gekozen omdat het de minste risico's en tijd met zich meebracht om alles op één systeem over te zetten, in plaats van een nieuwe wereld te bouwen of goede eigenschappen uit beide systemen samen te voegen. De Postbanksystemen waren ingericht op 7-cijferige girorekeningnummers en konden eenvoudig worden aangepast naar 10-cijferige bankrekeningnummers. Voor de ING-systemen was het een stuk ingewikkelder geweest ook 7-cijferige girorekeningnummers op te nemen. We zijn nu in de laatste fase van het overzetten van de ict-systemen, namelijk die van de grootzakelijke klanten. We hebben eerst de particuliere klanten gemigreerd. Dat ging om miljoenen rekeningen en daarmee was de grootste hobbel genomen. De migratie van (groot)zakelijke klanten moet zeer zorgvuldig worden vorobereid, omdat bij deze klanten transacties een verband hebben met de boekhouding en klantadministratie. Zorgvuldigheid staat hierin voorop. Dit zijn systemen waarvan je blij bent dat er nog mensen rondlopen die weten hoe het überhaupt werkt.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4133774). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Ik kreeg tot mijn verrassing geen contact met Postbank-internet om mijn giro's te bekijken en betalingen te doen.
Enig resultaat iets met de browser, dit is toch niet een gevolg van de problemen waar o.a. Donner mee te maken heeft?
Graag uw reactie.

Vacatures bij ING
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×