Managed hosting door True

'Alles begint met een grondige bouwtekening'

 

Als cio is het bewaken van de continuïteit van de ict-organisatie dagelijks werk. Als die organisatie geheel op orde is, dan kan er voorzichtig gekeken worden naar innovatie. Dat vindt Maurice van Veghel, cio van Sligro Food Group. Hij vindt zijn baan fantastisch. Soms is hij echter zo enthousiast, dat hij weinig geduld kan opbrengen.

Van Veghel werkt sinds 2008 bij Sligro Food Group. Hij studeerde Bouwinformatica en was civiel ingenieur bij Fugro. Daarna adviseerde hij professoren op de TU in Delft als cio/ict-directeur. Tot hij de stap maakte naar Sligro Food Group. Van Veghel: 'Het was voor mij een enorme stap, soms denk ik zelfs dat de stap iets te groot was. Ik ging van de doener in de denkwereld naar de denker in de doenwereld.'
 
Van Veghel bouwde zijn carrière op in de randstad, maar de in Brabant geboren cio wilde ook eens voor een bedrijf uit zijn geboortestreek werken. Bovendien heeft hij een vrouw en vier kinderen, waar hij rekening mee wil houden. Van Veghel: 'Ik kan mijn kinderen nu vaker zien dan vroeger. En ik kende Sligro al vanaf mijn achtste, toen ik met mijn vader, die een slijterij had, inkopen deed bij de groothandel.'

Cisco-netwerk

De eerste drie jaar heeft hij zich gericht op het versterken van de draaiende ict en het communiceren hoe belangrijk ict is. 'Toen ik hier ging werken, kwam het regelmatig voor dat het ict-systeem haperde. Dat heb ik met de medewerkers opgelost. Bovendien geven we elke periode een boekje uit met daarin een schema welke ict-veranderingen eraan komen,. Door het boekje zijn we transparant en begrijpen mensen beter hoe belangrijk de ict achter Sligro is.'
 
De cio is blij om met een systeem te werken. 'Je hebt daardoor veel mogelijkheden om veranderingen te maken. We hebben de afgelopen jaren twee nieuwe datacenters gemaakt, waardoor de ene eventuele problemen bij de andere kan opvangen. Ook hebben we een heel nieuw Cisco-netwerk aangeschaft. Ik ben niet iemand die de boel op orde maakt en dan gaat stilzitten. Daarom zijn we nu aan het kijken naar innovaties.'

CIO-rol

Van Veghel vindt het belangrijk om eerst alles in detail uit te werken, voordat hij beslissingen neemt: 'Er moet een goede bouwtekening liggen bij wijze van spreken, anders maakt de aannemer er iets van wat je niet helemaal wil en zullen waarschijnlijk de kosten de pan uitrijzen. Dat is vaak wat er fout gaat in de ict-wereld. En ik moet mezelf ook wel inhouden wat dat betreft, want ik ben soms ongeduldig in mijn enthousiasme ergens mee aan de slag te gaan. Gelukkig moet ik veel overleggen met de cfo, die ook zo zijn eigen tijdslijn in gedachten heeft.'
 
Bij succesvolle projecten krijgt een cio zelden de schouderklopjes, want die gaan vooral naar de businessleiders van een bedrijf, zegt Van Veghel. 'Dat is iets wat je moet accepteren, dat jij de initiator kunt zijn maar niet per se het standbeeld krijgt bij succes. Ik vind de cio-rol erg mooi. Je moet mensen uitdagen en je kunt ze tegelijkertijd een helpende hand bieden door als een kameleon te zijn. Je moet luisteren wat ze willen en hun processen begrijpen. Of dat nu een vrachtwagenchauffeur is of de ceo.'

Kameleon

Enerzijds is de cio de baas over de technologie, maar anderzijds ook de initiator van innovatie. Daar kan de Sligro-cio zich erg in vinden. 'Als je een goede balans daarin kunt houden, dan heb je de perfecte cio-rol te pakken. Ik denk dat ik dat hier goed uitvoer. Ik kan goed de kameleon zijn en ik ben heel tevreden zoals dat hier gaat.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4321844). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Interessant hoe een CIO gedwongen wordt om zoveel aandacht te besteden aan zaken die niet in directe zin informatie-gerelateerd zijn en onderaan de ICT versie van de pyramide van Maslov liggen: het netwerk, een redundant datacenter. Blijkbaar eerst de basis, pas daarna kun je verder kijken. Slim om zo’n boekje uit te brengen: met eenvoudige middelen is er een wereld aan acceptatie te winnen onder gebruikers.

Maar hoe verder? Hoe zit het met de beheerorganisatie? De processen? De mensen (beheerders)? Krijgen die voldoende aandacht? En tot slot: hoe kom je als CIO in een situatie dat je die complimenten WEL krijgt? Hoe realiseer je dat ICT niet meer als cost center wordt gezien maar als value center? (dat ligt dicht(er) tegen de wel genoemde maar niet beschreven innovatie-rol aan). Pas dan kom je in een situatie terecht waarin je volgens mij echt invloed kunt uitoefenen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×