We moeten met een zekere overvloed aan informatie leren leven. De kritiek dat de moderne manager overspoeld raakt met feiten en gegevens, is op zich zelf wel terecht. Maar het is meestal toch een enorm voordeel om alle informatie letterlijk en figuurlijk onder handbereik te hebben.
Dit zei Marian Salzman, de Amerikaanse trend-goeroe die sprak op de Executive Briefing ‘Browsing your Datawarehouse’ georganiseerd door Business Objects en Digital. Salzman runt voor het Amerikaanse reclamebureau TBWA Chiat/Day/ ‘Department of the Future’. Het hoofdkwartier van deze afdeling zit in Amsterdam.
‘Branddeuren’
De trends van dit ogenblik zijn Internet en vooral intranet. Eerst hebben ondernemingen websites ontwikkeld om de verkoop van hun produkten en diensten te bevorderen. Vervolgens is door het bedrijfsleven ontdekt dat het Web nuttige toepassingen kan hebben voor intern gebruik. Strikt besloten websites voor privé-gebruik, ook wel intranetten genoemd, worden voor het grote publiek afgeschermd door speciale software, die bekend staat als ‘branddeuren’.
Zona Research uit Redwood City (Californië) voorspelt dat in 1999 zes keer zoveel aan ‘host computers’ en software voor intranetten wordt uitgegeven dan aan hulpmiddelen voor het Internet.
Honderden ondernemingen waaronder AT&T, Levi Strauss en 3M bouwen op dit moment hun eigen intranetten. 85 Procent van de grootste vijfhonderd Amerikaanse ondernemingen die aan een recente studie van Cognitive Communications deelnamen, is bezig een intranet aan te leggen of heeft al zoiets.
Salzman noemde als andere belangrijke trends dat het aantal computers dat op het wereldwijde Net staat aangesloten, 72 procent per jaar toeneemt. Ze haalde hierbij cijfers van Network Wizzards aan. Naarmate het Internet drukker wordt, neemt de kans toe op grote storingen zoals America Online op 7 augustus overkwam.
Een andere trend is dat vrouwen steeds meer hun invloed laten gelden bij de aankoop van PC’s. Aldus een onderzoek van Conde Nast en Intelliquest. Veel respondenten vonden de reclames ’te mannelijk’, ‘stomvervelend’ of niet inspelen op de behoeften van vrouwen. De consumentenmarkt voor ‘online’ diensten zal op den duur steeds meer op de markt voor kabeltelevisie gaan lijken. Sommige ondernemingen richten zich puur op het verschaffen van toegang, terwijl andere aanbieders het in ‘content’ gaan zoeken.
Rijke hulpbronnen
Salzman wees op de geweldige mogelijkheden die deze ontwikkelingen bieden. De moderne manager heeft ogenblikkelijk toegang tot rijke en gevarieerde hulpbronnen. De keerzijde van de medaille is dat de inhoud van deze informatiebronnen voortdurend vernieuwd wordt. Salzman: "Zo kan gemakkelijk het gevoel ontstaan dat je voortdurend achter de feiten aan loopt. Als ze eenmaal weten hoe de wereld van het Internet in elkaar steekt, leggen de meeste Internet-surfers zich bij deze overvloed aan informatie neer. Dit overaanbod is dan een keerzijde waar ze zich met plezier aan onderwerpen."