Het presteren en vooral de bereikbaarheid van bedrijfswebsites is cruciaal voor de onderneming. Monitoring-bedrijf iPing Research haalt uit naar Nederlandse websites, die volgens eigen onderzoek slecht scoren.
Top 10 Bedrijfswebsites
Bron: iPing Research |
Hans Huter, manager Digitale Media bij VNU Business Publications, uitgever van onder meer Computable, reageert: “De uptime en bereikbaarheid van onze sites ligt boven de 99 procent, dat monitoren we zelf ook middels externe services. Die 99 procent is ook niet zo moeilijk, want met 365 dagen 24/7 uptime mag je site theoretisch 88 uur per jaar offline zijn om toch die 99 procent te halen. Ik kan met zekerheid zeggen dat we boven dat percentage zitten. iPings meetmethode gaat blijkbaar niet alleen uit van uptime, maar ook van laadtijden bij de bezoekers. Wellicht dat daardoor de verschillen enigszins te verklaren zijn.”
Een ogenblik geduld
Volgens de leverancier van monitoring-diensten moet de webpagina binnen vijftien seconden geladen zijn en mogen er geen cruciale onderdelen ontbreken. Google bekleedt hierbij de eerste positie met een inlaadtijd van 1,7 seconde voor diens karig-functionele homepage. Computable.nl staat op de dertiende plaats met 8,6 seconden. VNU BP-zusterblad Emerce staat op de twintigste plaats met 12,7 seconden.
Huter: “Over het algemeen laden onze sites veel sneller dan vijftien seconden, maar het komt een enkele keer wel voor dat er wat vertraging ontstaat bij het opbouwen van de pagina in de browser. Reden daarvoor is vaak het aantal dynamische scripts dat in dit soort sites worden verwerkt. Bij Emerce wordt bij een bezoek aan de homepage bijvoorbeeld enkele doubleclick-advertenties, RSS-feeds van verschillende blogs en verschillende Javascripts voor statistiekenmeting verwerkt. Die scripts roepen alle externe servers aan.”
“Hoewel we al onze pagina’s cachen om ze extra snel te kunnen serveren is de laadtijd van de homepage voor de bezoeker dus ook voor een deel afhankelijk van de responstijd van deze externe servers. Vandaar dat er altijd verschil zal zijn tussen de laadtijd van een zeer basic homepage zoals die van Google en de drukke homepage van een nieuwssite.”