Zakendoen op de traditionele manier staat op z’n grondvesten te trillen – de regels zijn drastisch veranderd. Ook topmanagers zijn tot de conclusie gekomen dat een overstap naar online-business gewoon een kwestie van overleven is. Bedrijven die op Internet ontstaan zijn, graaien marktaandeel weg – voor de neus van gevestigde ondernemingen! De Internet-economie groeide tussen 1995 en 1998 jaarlijks met het verbijsterende percentage van 174,5. Een sprong in het duister of vette winst?
Jarenlang leverde de Amerikaanse detailhandelsgigant Toys ‘R’ Us verbeten strijd tegen goedkope megastores als Wal-Mart en Target. Maar het afgelopen kerstseizoen bracht een nog grotere bedreiging aan het licht: een minuscule online-detaillist, eToys geheten. De Internetstarter maakte vorig jaar een omzet van 30 miljoen dollar, het equivalent van dat van misschien twee van de 1486 vestigingen van Toys ‘R’ Us. Maar gemeten naar het aantal bezoeken aan de websites rond de Kerstdagen, liet eToys toysrus.com het nakijken.
De uitgever van deze oorspronkelijk Engelstalige bijdrage geeft geen toestemming voor elektronische publicatie. Raadpleeg de Computable van bovenstaande datum voor de complete tekst van dit artikel. Heeft u de betreffende Computable niet (meer) in uw bezit, bel dan (023) 546.3413.