Managed hosting door True

'IT-directeur verliest vaak zicht op strategie'

Onderzoeksbureau verslaat brede discussie over IT-vak

 

LONDEN - "De haast waarmee IT-directeuren eindgebruikers op nieuwe manieren toegang willen geven - via ondermeer Internet-technieken - tot de bedrijfssystemen, maakt hen vaak blind voor de strategische waarde ervan. De vraag is niet hoe toegang te vereenvoudigen is, maar of vrijere toegang iets toevoegt aan het bedrijfsproces."

Ondernemingen besteden steeds vaker (delen van) hun informatievoorziening uit aan gespecialiseerde leveranciers. In dit kader ligt de positie van de IT-directeur onder vuur. In de toekomst moeten automatiseringsmanagers hun bedrijfskennis zien te 'verkopen' in combinatie met gedetailleerde kennis van de IT-markt. Dit om van waarde te blijven voor de werkgever en zodoende de eigen positie veilig te stellen.
"De gouden regel voor IT-directeuren luidt: 'De interne informatietechnologie moet de klanten van de organisatie ten dienste staan, niet de organisatie zelf'", aldus het rapport The IS Organisation - Forging New Business Relationships van het Britse onderzoeksbureau Ovum.

Rollen veranderen

Met dit in het achterhoofd gehouden, wordt de nieuwe rol van de IT-manager duidelijker, aldus auteur Katy Ring. "Deze manager dient de overdracht van kennis tussen een organisatie en haar partners (en klanten) goed te laten verlopen."
"Hoewel de interne rol van de automatiseringsorganisatie als leverancier van de IT-infrastructuur verdwijnt, groeit teg elijkertijd de behoefte aan IT-kennis op topniveau. Deze kennis wordt steeds belangrijker voor het succes van een organisatie."
Ovum trekt deze conclusies uit een discussie onder IT-directeuren. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Richmond Events. In 1996 bezochten ruim 450 automatiseringsmanagers de discussies. Tijdens het evenement organiseerde Ovum zeventien brainstorm- of 'denktank'-sessies waarin de deelnemers gevraagd werd na te denken over drie onderwerpen: hoe echt zijn Internet en intranet en bent u er klaar voor?; innovaties in de communicatie (interface) met de klant, worden deze mogelijk gemaakt door de IT-afdeling?; de virtuele onderneming en de effecten van nieuwe communicatie-media.

Enquête

Een deel van het rapport wordt gevuld met de resultaten van een enquête onder de bezoekers van het congres. Hieruit blijkt, zoals uit zoveel onderzoeken van de laatste tijd, dat de interesse in Internet en intranet enorm is. De meeste bedrijven investeren inmiddels in dit nieuwe fenomeen, sommige zelfs zeer fors. Problemen bij deze investeringen zijn vooral de onzekerheid over beveiliging en toegang tot interne systemen en de (te) beperkte capaciteit van Internet. MU

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1319375). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×