Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kleine stapjes met SOA

26 augustus 2004 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Kim Loohuis
Kim Loohuis

“Het grootste probleem met webdiensten is de breedte van de standaarden.” Dat zegt Theo Stolker, architect bij Kenniscentrum Cordys in Putten. “Daarnaast implementeren niet alle tools deze standaarden volledig, wat het gebruik van webdiensten bemoeilijkt.”

  
Theo Stolker: “Er is een duidelijke trend naar een browser-gebaseerde gebruikersinterface.”
“Een webdienst is een interface-afspraak tussen twee partijen over het versturen en verwerken van data. Dit wordt vastgelegd in standaarden als Wsdl (Web services description language). In een ideale wereld zou die webdienststandaard vervolgens gepubliceerd worden in een uddi-repository (universal description, discovery and integration – een database met alle beschikbare webdiensten), maar dat gebeurt op dit moment niet in alle gevallen.”
“Wsdl is een standaard waarmee een webdienstafspraak wordt gemaakt. Het is een vrij brede standaard, waardoor je er veel kanten mee uit kunt. Er komen steeds meer initiatieven om dat in te perken, zoals bijvoorbeeld in de WS Interoperability Organization. Als iedereen zich aan het daarin opgestelde profiel houdt, zal pijnloze integratie mogelijk zijn. Nu is het nog zo dat als twee partijen een webdienst gaan gebruiken, er afstemming moet plaatsvinden. Dat komt enerzijds doordat de standaard nog zo breed is, en aan de andere kant omdat niet alle tools de standaard volledig implementeren. Dat is momenteel het grootste probleem met webdiensten.”
“Alle bedrijven hebben er baat bij als ze informatie elektronisch kunnen uitwisselen. Dat kon natuurlijk altijd al; webdiensten voegen in die zin niets toe. De meerwaarde is dat interfaces nu in een gestandaardiseerde vorm beschikbaar zijn, wat een kostenbesparing oplevert bij het uitwisselen van informatie met leveranciers en afnemers. Webdiensten zorgen ervoor dat de data die wordt opgestuurd, automatisch op de juiste plaats in het stysteem van de ontvanger terecht komt.”

‘Service oriented architecture’

Bedrijven zijn op zoek naar een manier om hun bestaande applicaties samen te laten werken. Dat kan met een ‘service oriented architecture’. “Een andere aanpak die veel wordt toegepast, is gebruikmaken van ‘enterprise application integration’-tools. Parallel daaraan is er aandacht voor een procesmatige benadering. Het concept soa is een combinatie daarvan.”
Naarmate er meer software wordt gebouwd, zien we de wens om delen daarvan te hergebruiken. “De term die daarbij hoort is ‘composite applications’. Een klein deel van een applicatie wordt nieuw gebouwd, vaak de ‘front-end’. Daarnaast hergebruik je delen en functionaliteit van bestaande applicaties. De koppeling daartussen gebeurt middels een soa.”
“Bovenop de bestaande applicaties worden service-interfaces gedefinieerd. Daarbovenop wordt weer een proceslaag gebouwd. De combinatie van het benaderen van de services en de procesmatige aansturing, wordt soa genoemd.”
‘Service oriented architecture’ is de standaardisering van interfaces. Daarbij gaat het niet om gebruikersinterfaces, maar om interfaces voor automatische processen. Deze laag zorgt voor de juiste doorvoering naar de applicaties. “Het echte kenmerk van een soa is dat je alle verschillende systemen en applicaties op een eenduidige manier kunt benaderen. Daarbij gaat het om meer dan alleen de technologie; een bedrijf moet zijn processen en de daarin gebruikte services ook in kaart brengen.”
“Er was een tijd dat het definiëren van bedrijfsprocessen alleen werd getekend, waarna ze alsnog werden geprogrammeerd, zodat de processen als het ware vastgebakken zaten in de software. Nu is het mogelijk om processen buiten de software te modelleren, en ze daarna ook geautomatiseerd uit te voeren en te beheren. Om vanuit deze processen de bestaande bedrijfsapplicaties te benaderen, worden services gedefinieerd en gebouwd. Het proces moet érgens door starten, dat kan een handeling van een gebruiker zijn, maar ook een externe order die wordt geplaatst, dus over de bedrijfsgrens heen.”

‘Enterprise Service Bus’

“Na het definiëren van de gewenste architectuur, volgt de implementatie ervan. Dit gebeurt middels een ‘Enterprise Service Bus’ (ESB). Dit is de implementatievorm van een soa. Het omvat aspecten van een ontwikkelomgeving, maar ook zaken als procesbesturing, adapters en datatransformatie. Bij het implementeren van een soa doet zich vaak een integratieprobleem voor, waarbij de vraag opkomt hoe bestaande applicaties zonder problemen aan de ‘Enterprise Service Bus’ kunnen worden gekoppeld. Dat gebeurt met behulp van een adapter. Een ESB maakt vervolgens gebruik van JMS (Java Message Service) of een ander ‘queuing’-systeem voor de transport van data.”

Browser-gebaseerd

“Er is een duidelijke trend naar een browser-gebaseerde gebruikersinterface. Op dit moment zijn er nog veel bedrijven die een Windows- of terminalinterface gebruiken. We zitten nu op een omslagpunt, waardoor het mogelijk wordt om dezelfde, rijke gebruikerservaring te realiseren in een browser. Een ontwikkeling die nauw op soa aansluit, omdat vervolgens in deze browser ook de gedefinieerde services kunnen worden aangeroepen. Er zijn portaalstandaarden in ontwikkeling die dit soort services standaardiseren. Ik denk dat we naar een situatie toegaan waarbij gebruikers straks toegang hebben tot alle applicaties via hun browser, zoals nu bij bijvoorbeeld Peoplesoft en Siebel als het geval is.”
“Zijn webdiensten en soa’s een hype? Ja, en deels terecht, want er zit zeker potentie in. Als ik het heel nuchter bekijk, dan denk ik toch dat het kleine stapjes zijn op weg naar een soort ideale bedrijfsinfrastructuur.”< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs