Philips gaat dit jaar fors investeren in elektronische commercie. Inmiddels is hiervoor een uitgebreide organisatie opgezet. De ‘e-business’ is het verst gevorderd in de business-to-business markt. Vooral de divisies componenten en halfgeleiders zijn hiermee een eind op weg.
Het elektronica-concern probeert onrust in het dealer-kanaal zo veel mogelijk te voorkomen. Daarom is bij de consumentenproducten een splitsing gemaakt tussen productcategorieën met een sterk en wijd vertakt retail-netwerk en relatief nieuwe producten waar dit netwerk minder sterk is. Waar de dealers een belangrijke rol vervullen, zal nauw met hen worden samengewerkt. Consumentenvragen die via de website binnenkomen, zullen rechtstreeks aan de dealers worden doorgegeven.
Alleen waar het dealer-netwerk weinig betekenis heeft, zal rechtstreeks aan de consument worden verkocht. De eerste proeven zijn in de VS gedaan met de verkoop via Internet van producten zoals de personal digital assistant Nino. Vanaf 1 mei verkoopt Philips in Amerika ook PC-randapparatuur via haar elektronische winkel.
Ook de call centers die zich bezig houden met dienstverlening aan de klant, zullen nauw met de websites worden geïntegreerd. Klanten kunnen online hun garantiebewijzen laten registreren of hulp vragen. De plaats die elektronische handel bij Philips inneemt, wordt snel groter. Ondernemingen als Cisco, Intel en Dell liggen echter straatlengtes voor. CORR.