Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Lost Boys koopt imagobouwer

31 mei 2001 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Gijs Hillenius
Gijs Hillenius

De kosten voor het in de lucht houden van de bedrijfswebsites verplaatsen zich van het it-budget naar dat het budget voor public relations en marketing. Internet, multimedia cd-rom’s en het mobieltje zijn niet meer dan de gereedschappen waarmee het bedrijfsimago wordt uitgedragen. Dat lijkt de achtergrond van de recente fusie tussen het Nederlandse ict-bedrijf Lost Boys en het Duitse reclamebureau Metadesign.

Metadesign is onder meer verantwoordelijk voor het herstel van het imago van autofabrikant Audi. Tien jaar terug was het rijden in een dergelijk voertuig synoniem met burgerlijkheid. Dankzij de strategie van Metadesign is een bestuurder van een Audi nu juist vooruitstrevend.
De website van Metadesign bewijst hoever hun invloed reikt bij de autofabriek: "Lanceert Audi een nieuw product, dan werken we hand in hand om de communicatie te coördineren in een veelheid van media. Een centrale intranetserver is de springplank voor het wereldwijd uitdragen van het nieuwe merk."

Omzet

Metadesign werkt aan de identiteit en de merknaam van zes financiële instellingen, zestien ict-bedrijven en negen uitgevers – en dit is slechts een selectie. Op de lijst pronken onder meer Sony, Netscape, AT&T en Ernst & Young. Sinds 16 mei is Metadesign onderdeel van Lost Boys. De twee bedrijven (met samen 700 medewerkers) hebben gezamenlijk een omzet van 35 miljoen euro en beschikken over een netwerk van kantoren in negen steden, waaronder Amsterdam, Berlijn, Madrid, San Fransisco en Warschau. De overname wordt betaald door onderling aandelen te ruilen. Lost Boys-topman Michiel Mol wordt in de Raad van Bestuur bijgestaan door Hans Krüger van Metadesign.
Voor lid van de Raad van Bestuur Bas Verhart is de fusie een logische volgende stap in de ontwikkeling van Lost Boys. Het werkterrein omvat nu multimediaproducten en pc-gebaseerd internet. Activiteiten op het gebied van mobiel internet zijn gestart. Volgens Verhart maakt Lost Boys zich ook klaar voor de interactieve televisie en het digitaliseren van winkelinrichtingen. "Zodat een klant na de koop een cd-rom meekrijgt en nog eens terugkeert via de website van de winkel of het product."
Het werk van Metadesign, branding, is een toevoeging aan deze digitale ontwerpactiviteiten. Volgens het gezamenlijke persbericht zullen de klanten van Lost Boys en Metadesign baat hebben aan de combinatie van branding en het ontwerp van digitale interfaces.

Distributiekanalen

Lost Boys kocht een week eerder het Franse Lab Production. Waarom fuseert het nu met Metadesign? "Zie Lab als het Franse Lost Boys: met die acquisitie vergroten we het werkterrein. Door de fusie met Metadesign voegen we een competentie toe." Met Metadesign betreedt het bedrijf de markt van het bedrijfsimago. "Bedrijven weten niet hoe om te gaan met de nieuwe distributiekanalen, zoals breedband-internet en interactieve televisie. Ze hebben geen idee welke nieuwe producten daaruit kunnen voortkomen."
Verhart voorspelt dat de ’toegevoegde waarde’ van Metadesign zal leiden tot meer koppelingen tussen de bedrijfswebsite, ontworpen en gemaakt door Lost Boys, en de backoffice systemen die de verkoop van het product regelen. "We zullen de bestaande verkoopkanalen koppelen met dat wat online gebeurt. Digitale media wordt een belangrijk onderdeel van het zakendoen; het is van belang voor het merk, de prijs, de productstrategie en de promotie."
De telecomsector en de financiële dienstverlening lopen voorop met het integreren van marketingstrategie en digitale media, denkt Verhart. Op voorhand sluit hij echter geen enkele opdrachtgever uit. Zoals een spijkerbroekenfabrikant of een supermarkt? "Dat kan; de klant moet in de winkel hetzelfde gevoel beleven als elders, bijvoorbeeld op de site. Een beter voorbeeld is het uitbreiden van een bekende koffieketen met bijvoorbeeld bancaire diensten. Je gebruikt de winkel om het merk op te bouwen en zo de nieuwe diensten te verkopen."
 

Meer over

Fusies

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Security & Awareness

    Siam in de praktijk: 4 valkuilen (én oplossingen)

    Overname M&A
    Security & Awareness

    Kort: Weer diverse overnames, Zander Labs wint Tech Fast 50 (en meer)

    KPN Datacenter, 1 A. Hofmanweg, Haarlem
    Innovatie & Transformatie

    KPN investeert tot 2030 vijf miljard in digitale infrastructuur

    Cloud & Infrastructuur

    Ndr-specialist ExtraHop komt naar Benelux

    Cloud & Infrastructuur

    Wie weet welk poortje open staat?

    Cloud & Infrastructuur

    Kyndryl lijft Solvinity in

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs