Om de fiscale onzekerheden te verminderen die het internationale zakendoen via Internet met zich meebrengt, heeft Coopers & Lybrand een model voor belastinganalyse ontwikkeld. Daarmee zijn in een vroegtijdig stadium fiscale voetangels te signaleren, die men zo kan vermijden.
Meer en meer Nederlandse ondernemingen betreden via Internet nieuwe (export-) markten, zonder te weten waar ze fiscaal aan toe zijn. Deze nieuwe vorm van ondernemen breidt zich in hoog tempo uit en leidt tot nieuwe fiscale problemen.
Coopers & Lybrand (accountancy en belastingadvies) noemt ondermeer de vraag welke transactiebelastingen, zoals de BTW, van toepassing zullen zijn. Een andere kwestie is hoe de fiscale winst aan verschillende landen moet worden toegerekend.
Coopers & Lybrand heeft hierop een team van belastingexperts gezet. Alleen al in Nederland hebben meer dan twintig adviseurs naar het probleem gekeken. Daartoe is een speciale Internetgroep opgericht. Met het zogeheten ‘Model voor de belastinganalyse van Electronic Commerce’ kan een analyse worden gemaakt van de internationale belastingpositie van een onderneming die elektronisch handelt via Internet of andere elektronische handelsactiviteiten ontplooit.
Uitgangspunt zijn de economische functies die ten grondslag liggen aan elektronisch zakendoen. Daarnaast wordt per economische functie de vraag gesteld in welk land de betrokken functies zich afspelen en welke belasting aldaar ter zake van die (deel-)activiteit kan worden opgelegd. Door vervolgens de belastingbeginselen per jurisdictie op de verschillende inkomstenbestandsdelen van de onderneming toe te passen, komt de belastingpositie van alle elektronische handelsactiviteiten van de onderneming naar voren. Je ziet dus in welke landen belasting verschuldigd is. Op basis van deze informatie kan de gewenste actie worden ondernomen om een optimale fiscale structuur te realiseren. Corr.