Het Nederlandse bedrijfsleven is nog niet echt overtuigd van de noodzaak actief te worden op Internet. Meer dan de helft (52 procent) van de managers meent dat Internet bedrijven uit de eigen branche weinig te bieden heeft. Slechts één op de vijf ondervraagde directeuren verwacht dat Internet een belangrijke rol gaat spelen bij de verkoop van hun producten.
Dit blijkt uit een onderzoek dat het Nipo heeft gehouden onder 1.148 managers. De resultaten hiervan werden vorige week woensdag gepresenteerd tijdens de opening van Media Plaza te Utrecht.
De top van het bedrijfsleven weet vrij weinig van Internet. Ruim driekwart van de ondervraagden geeft volmondig toe niet goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden. Ze kunnen evenmin goed aangeven welke kansen en bedreigingen ermee zijn verbonden. Slechts een derde van de ondernemers heeft zelf wel eens gekeken op het wereldwijde Web. Dit verklaart dan ook voor een deel de scepsis van ondernemend Nederland – onbekend maakt onbemind.
Media Plaza probeert als showcase van de digitale snelweg iets aan deze lacune te doen. De belangstelling daarvoor is enorm. Het centrum, dat in principe drie jaar blijft draaien, is al voor 70 procent volgeboekt. Bekeken wordt of het mogelijk is om soortgelijke centra elders in Nederland te kopiëren.
Tijd verdoen
De initiatiefnemers achter Media Plaza hopen dat managers zich enthousiast op Internet gaan storten na een bezoek aan hun centrum.Het aantal bedrijven met een Internet-aansluiting stijgt nog wel, maar niet zo sterk meer als een jaar geleden. Er is sprake van een afnemend groeitempo. Voorop lopen de zakelijke dienstverlening en de groothandel. De detailhandel, horeca en bouw zijn nog niet ver gevorderd. De penetratie gaat binnen het midden- en kleinbedrijf sneller dan bij het grootbedrijf. Onder dit laatste vallen bedrijfsvestigingen die behoren tot een onderneming met honderd of meer werknemers.
Het aantal aansluitingen per bedrijfsvestiging is meestal beperkt. Het aantal medewerkers dat toegang heeft tot Internet, beperkt zich bij 44 procent van de bedrijfsvestigingen tot één persoon. Sommige bedrijven deinzen er voor terug al hun personeel toegang tot Internet te geven. Ze zijn bang dat hun mensen hun tijd zitten te verdoen met allerlei flauwekul.
Degenen die toegang hebben tot Internet binnen een bedrijf, maken daar vrij intensief gebruik van. Men verzendt gemiddeld zo’n zestien e-mail-berichten per week, surft gemiddeld één keer per dag en gemiddeld vier uur per week.
Minister Wijers van Economische Zaken ziet de resultaten van het Nipo-onderzoek als ondersteuning van zijn opvatting dat het Internet-bewustzijn aan de gebruikerskant moet worden vergroot. Hij denkt dat Media Plaza daar een belangrijke rol bij kan spelen.