Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

MediaPlaza moet bruisend ontmoetingscentrum worden

15 mei 1997 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Correspondent
Correspondent

Minister Wijers (Economische Zaken) zal woensdag 21 mei in de Marijkehal van de Utrechtse Jaarbeurs het MediaPlaza openen. In totaal is een budget van 25 miljoen gulden beschikbaar voor een periode van drie jaar.

Het is de taak van het MediaPlaza – oorspronkelijk een idee van de Rotterdamse hoogleraar en directeur van Multimedia Skills Vervest – in die tijd het Nederlandse bedrijfsleven enthousiast te maken voor Internet en massale investeringen uit te lokken. Hier kan de top van het bedrijfsleven kennismaken met de Elektronische Snelweg waarvan Internet verreweg de belangrijkste exponent is.
Het nieuwe centrum is in principe bedoeld voor zakelijke gebruikers en dan vooral voor mensen die invloed hebben op investeringsbeslissingen in hun organisatie. In kleine groepen komen de bezoekers op uitnodiging. De deelnemende partijen in het projecten hebben al zoveel bezoekers aangemeld dat de beschikbare ruimten voldoende gevuld zullen worden. Ook vanuit de brache-organisaties wordt veel belangstelling verwacht.

Particulier initiatief

Op een opppervlakte van 100 bij 25 meter wordt de bezoeker als het ware door de wereld van Internet, Intranet en Extranet heen geleid. Het centrum bestaat uit een algemeen introduktiedeel (de Highway Shuttle genaamd) – een elektronische arcade waar op de doelgroep gerichte toepassingen worden getoond – alsmede een met PC’s ingerichte ruimte waar de deelnemers zelf surfervaring kunnen opdoen.
Na de algemene informatie en demonstraties is er veel aandacht voor de specifieke omstandigheden die in een bepaalde branche heersen. Het doel is de bezoekers te overtuigen van het nut van nieuwe media door de voorbeelden zoveel mogelijk toe te spitsen op hun interessesfeer. Zo krijgt de top van grote advocatenkantoren te zien hoe de informatie- en communicatiestromen binnen de juridische wereld onder invloed van Internet gaan veranderen.
Het MediaPlaza – de kosten van de verbouwing van het voormalige ISDN Integratiecentrum bedroegen ruim tien miljoen gulden – wordt deels gesubsideerd door het ministerie van Economische Zaken en andere overheidsinstellingen. Maar ongeveer 90 procent van de kosten wordt gedekt door het Nederlandse bedrijfsleven. Behalve het eerdergenoemde ministerie behoren PTT Telecom, de Jaarbeurs Utrecht en de ING Bank tot de oprichters. Daarnaast komt er veel geld en materieel van Getronics, NS Telecom, Philips, TNO en Toshiba. Ook ondernemingen als Alcatel, Cap Volmac, Casema en Roccade ondersteunen het project.

Evangeliesatiemiddel

Het Centrum beoogt ook een ontmoetingsplaats te worden voor marktpartijen die kennis uitwisselen. Maar het voornaamste doel is dat van evangelisatiemiddel. Managers moeten bewust worden gemaakt van het belang van Internet. Daarnaast biedt het Centrum mogelijkheden voor relatiemarketing. Opvallend is dat de producten en diensten van de sponsors in de expositieruimte naar de achtergrond zijn verbannen. Alles ademt de sfeer van hightech, zonder dat de commercie al te dominant wordt.
Directeur van MediaPlaza is Vincent Everts, die onder meer bij Cyco Automatisering zijn sporen heeft verdiend. Hij benadrukt dat MediaPlaza niet zomaar leuk moet zijn, maar dat het werkelijk tot veranderingen in organisaties moet leiden. Als bezoekers het pand verlaten met de gedachte van ‘leuk, maar niet voor ons’, dan is de boodschap verkeerd overgekomen en de missie van MediaPlaza mislukt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Online-zwendel explodeert, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs