‘Heeft u schade geleden? Ga dan in de webwinkel van uw verzekeraar direct op zoek naar herstel of vervanging.’ Zo’n nieuwe werkwijze is een alternatief voor de administratieve rompslomp die nu aan een schadeafhandeling vastzit. Bij verzekeraar Achmea loopt een proef met Scalepoint.
Scalepoint Scalepoint Technologies is in 2000 opgericht. Maersk Data bezit een belang van 32 procent. Deze it-divisie van de reder AP Moeller-Maersk werd vorig jaar overgenomen door IBM, die implementatiepartner is geworden. |
Het Deense Scalepoint heeft in Scandinavië en Frankrijk reeds succes geboekt met dit internetconcept. Op dit moment loopt in Nederland een proefproject bij Centraal Beheer Achmea en Fbto. “De proef moet uitwijzen of EasyClaim aanslaat”, vertelt Mark Boskamp, directeur van het Nederlandse kantoor van Scalepoint. “Klanten krijgen drie keuzes: het contant ontvangen van het schadebedrag voor een verloren of beschadigd product, het in de webwinkel bestellen van een vergelijkbaar product, of het tegen bijbetaling bestellen van iets duurders. Denk in het geval van de televisie aan een plasmascherm.” Over een jaar beslist de verzekeringsfirma definitief over invoering van de webwinkel.
Snelle compensatie
Boskamp claimt een kostenverlaging van zo’n 15 procent. Het administratieve proces wordt versimpeld, schadetaxateurs rukken minder vaak uit en verzekeraars besparen op de schadelast van klanten vanwege de grootschalige inkoop van goederen. “Wij bundelen de inkoopkracht en kopen Europees in. Ook werken we samen met partijen als Expert, Bikemotion, Music Safe, Camerahuis en Dangaard. De producten in onze webwinkel kunnen we tegen scherpe tarieven aanbieden.” Bovendien, stelt hij, groeit de klanttevredenheid. “Mensen waarderen de snelle compensatie en zijn inmiddels gewend aan winkelen op internet.”
Scalepoint biedt de EasyClaim-toepassing aan als asp (application service provider), waarbij de software bij het bedrijf draait en in Denemarken wordt onderhouden. Afrekening gebeurt op basis van ‘betalen per gebruik’, naast een eenmalige licentie-afdracht. Scalepoint werkt samen met SOS International (als helpdesk) en Aquila Informatica. Deze laatste partij uit Nijkerk heeft voor de integratie met de ‘backoffice’ van Achmea gezorgd. “Dat deden we in vijf dagen vanuit een complete Microsoft .Net-omgeving met Biztalk als berichtensoftware. Daar keek de it-afdeling wel van op”, zegt Michel Schöpgens, directeur Aquila. Momenteel biedt de webwinkel alleen standaard producten voor inboedel- en reisschade. In een later stadium wil Scalepoint tevens opstalschade online kunnen afhandelen. Voor de afhandeling van autoschade bestaan reeds twee volwaardige oplossingen: Audatex van ADP en Dispatch van de verzekeraars Achmea, Univé en Interpolis. Over mogelijke samenwerking denkt het bedrijf nog na.