Webhosting in de lift

Groei houdt consolidatieslag onder aanbieders niet tegen

Dit artikel delen:

Webhosting is het afgelopen jaar in populariteit gegroeid. Vooral het kleinbedrijf en de sectoren industrie en overheid lieten een flinke groei zien. Ondanks het stijgend aantal afnemers maakt de hostingmarkt echter een weinig gezonde indruk.

ICT Navigator
De ICT Navigator is een lopend onderzoek naar de ict-infrastructuur die alle Nederlandse bedrijven met vijftig medewerkers of meer gebruiken. Het in België gevestigde Computer Profile belt met een callcenter alle bedrijven in Nederland, België en Luxemburg af om op adresniveau een gedegen beeld te krijgen van de gebruikte ict-systemen. Het marketingbedrijf Comstruction heeft het gebruik van deze informatie gekocht en deelt deze informatie met Computable om als achtergrond te dienen bij nieuwsanalyses en achtergrondverhalen.
Het aantal bedrijven, dat de website op de servers van of bij internetaanbieders plaatst, is tussen september 2001 en september 2000 sterk gegroeid. In september 2001 koos 15 procent van de ruim tienduizend bedrijven voor webhosting. Een jaar later is dit toegenomen tot 27 procent. Dit komt overeen met een marktgroei van 80 procent, als je alleen kijkt naar het absolute aantal afnemers en de omzet buiten beschouwing laat. Dit blijkt uit cijfers van marketingbedrijf Comstruction op basis van onderzoek door Computerprofile.

Klein

Vooral kleinere bedrijven met vijftig tot honderd werknemers nemen een belangrijke deel van de groei voor hun rekening. Nam in 2001 12,2 procent van deze kleinere bedrijven webhosting af, een jaar later is dit aantal gegroeid tot 29,3 procent. Het betreft hier vooral nieuwkomers. In dezelfde periode is volgens domeinregisteerder Sidn het aantal domeinnamen gegroeid van zeshonderdduizend tot achthonderdduizend. Voor dit soort bedrijven ligt het voor de hand om te kiezen voor een standaardabonnement dat voorziet in een verbinding met internet en daarbij schijfruimte op een webserver om de eigen site op internet aan te sluiten. Het is goedkoper en gemakkelijker.
Dezelfde argumenten gaan ook op voor het onderwijs en de overheid die ook een sterke groei van webhosting laten zien. Ook hier is de groei het sterkst bij de kleinere instellingen, vooral omdat zij zich pas later in 2001 en 2002 aansloten bij internetinitiatieven voor deze doelgroepen als Kennisnet en Gemnet. Vooral de kleinere organisaties zijn geneigd om hun website te hosten bij de partij die ook hun verbinding met internet verzorgt. Analyse van de webhostingcijfers van Computerprofile wijst uit dat tweederde van de afnemers van deze dienst toegang tot internet bij hetzelfde bedrijf afneemt.
 

  
Van alle sectoren zijn banken en verzekeringsbedrijven het minst geneigd hun website in andermans handen te geven. In 2001 koos 11 procent voor webhosting. Een jaar later is dat percentage gestegen tot 19. De industrie laat juist de minste huiver zien. Bijna 32 procent van de bedrijven uit deze sector brengt zijn website onder bij een internetaanbieder. Dit geldt ook voor de wat grotere bedrijven. In 2001 lag dit percentage nog op 17,8 procent.

Uitzondering

Een aantal internetaanbieders vormt een uitzondering op deze regel. Zo klopt 43 procent van het klantenbestand van Demon alleen bij dit bedrijf aan voor webhosting. Bij andere aanbieders ligt dit percentage ver onder de 40 procent. Volgens Jurgen Hof, verkoopdirecteur bij Demon, is dit belang van hosting in het dienstenaanbod van het bedrijf tijdelijk van aard. "Het kan goed zijn dat bedrijven nu meer dan gemiddeld voor hosting aankloppen, maar ik zie deze klanten, mits ze tevreden blijven, in de toekomst ook andere diensten als de verbinding met internet naar Demon verhuizen."
Demon is één van de weinige internetaanbieders die de groei van de hostingmarkt overtreft. Het bedrijf noteerde tussen september 2001 en 2002 89 procent meer hostingklanten. Een jaar eerder lag dit percentage op 49 procent. Volgens Hof ligt dit aan de stabiele koers die het bedrijf vaart, waardoor het de ondersteuning van klanten op peil weet te houden. Veel concurrenten zijn hiermee de mist in gegaan.
Overnameperikelen of schandalen bij de concurrentie zorgden voor de nodige onrust onder het personeel en had ook zijn weerslag op dde gebruikers. Zo is het aantal klanten bij Euronet in een jaar gedaald met 7 procent. Euronet is overgenomen door France Telecom-dochter Wanadoo. Het internetonderdeel Uunet van Worldcom maakte een nog grotere duikeling, waarschijnlijk door de negatieve publiciteit rond het bedrijf. Andere spelers, waaronder KPN en zijn dochterbedrijven Planet Internet en XS4all, zijn wel gegroeid, maar minder snel dan de markt in zijn geheel.
Hof ziet dit jaar de consolidatieslag onder internetaanbieders zich verder uitbreiden. Vooral bedrijven die zich in het verleden op content gestort hebben zullen het moeilijk krijgen. Ook voor spelers zonder een eigen platform en op hosting gespecialiseerde bedrijven ziet Hof dit jaar het doek vallen. "Er is een tijd gedacht dat hosting en andere vormen van dienstverlening zonder eigen infrastructuur uit te voeren waren, maar de hoge kosten voor goede verbindingen met internet wegen niet op tegen de inkomsten uit hosting die bovendien ook nog onder druk staan.

 
Sytse van der Schaaf

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-03-07T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.