Elektronische zakendoen via het web begint commercieel een succes te worden. Ron Whittier, algemeen directeur van Intels Content Group, betoonde zich tijdens de Milia-beurs in Cannes zeer optimistisch over de toekomst van de e-business. Vorig jaar is al voor twaalf miljard dollar via het web verkocht. Naar verwachting zal dit bedrag tot het jaar 2001 jaarlijks verdubbelen.
Tijdens een forumdiscussie op de Milia-beurs kwamen twee voorbeelden van Internet-sites ter sprake die al behoorlijke omzetten boeken. Het succes van Internet hangt volgens de eigenaren van deze sites af van drie voorwaarden. Allereerst moet je inhoudelijk iets te bieden hebben. Bovendien dient rond de site een soort gemeenschap te ontstaan van gebruikers die regelmatig een bezoek brengen en zich daarbij betrokken voelen. Ten slotte moet het transactiegedeelte perfect zijn geregeld.
Ouderen
Muziekmagnaat Larry Rosen ziet consumenten naar zijn virtuele platenzaak Music-boulevard komen, die in geen tijden meer een stap in een gewone CD-winkel hebben gezet. Vooral oudere consumenten blijken gebruik te maken van de mogelijkheid CD’s online aan te schaffen. Volgens Rosen zijn CD-winkels zo sterk op jongeren gericht dat andere leeftijdsgroepen zich daar niet meer thuisvoelen. Zo blijkt ongeveer 13 procent van de omzet te bestaan uit klassieke muziek; in gewone CD-winkels scoort dit genre een marktaandeel van 3 procent. Nog opvallender is het verschil bij jazz-muziek. De online-verkoop van dit genre bedraagt 17 procent van de totale omzet, terwijl dit in het algemeen een marktaandeel heeft van minder dan 3 procent.
Uitgebreid assortiment
Rosen concludeerde dat het uitgebreide assortiment van virtuele winkels een belangrijke trekpleister is. Zijn broer, Fred Rosen, topman van Ticketmaster, verkocht in het vierde kwartaal van 1997 voor 16,7 miljoen dollar aan tickets via zijn website. Mede dankzij steun van Intel slaagde Ticketmaster erin een website te bouwen met de laatste 3D-technieken. Deze site biedt bezoekers van sportevenementen de mogelijkheid vooraf het uitzicht van hun zitplaatsen te zien. Dit is virtueel nagebootst. Blijkt dit tegen te vallen dan heeft de koper van kaartjes de mogelijkheid een andere plek te kiezen of te kijken hoe het zicht vanuit dat punt is. Fred Rosen wil deze dienst ook in verschillende Europese landen gaan bieden. CORR.