Tickotel uit Den Bosch heeft het knappen van de internet-ballon overleefd. De reiswebsite heeft zich ontwikkeld tot een leverancier van boekingssoftware aan de reisbranche. Nieuwste loot aan de stam: een oplossing waarmee elk bedrijf zelf online zakenreizen kan regelen om zo op reiskosten te besparen.
Wie durft? Het durfkapitaal ligt niet meer op straat. De vele faillissementen van jonge ict-bedrijven hebben investeerders kopschuw gemaakt, zo lijkt het. Toch wordt er nog steeds geld gestoken in veelbelovende firma’s en projecten. In een serie artikelen portretteert Computable een aantal exponenten hiervan en peilt het het investeringsklimaat in de Nederlandse ict-sector. Alle afleveringen: |
Directeur Simone Schimmer heeft wel een verklaring voor het feit dat haar bedrijf niet ten onder is gegaan zoals talloze, veelal consumentgerichte internetbedrijven. "Die hebben fors moeten investeren in hun naamsbekendheid en waren veel geld kwijt aan distributie en helpdesk-ondersteuning. Dan valt het voordeel van internet – het efficiënter en goedkoper werken – al snel weg." Ze vult aan dat Tickotel naast het bedienen van consumenten zich met name is gaan richten op de zakelijke markt, waar een groep klanten veel meer afgebakend is. "Deze strategie bleek te kloppen. Onze marketingkosten konden we in de hand houden. Bovendien zitten aan het afhandelen van reserveringen weinig extra kosten." Schimmer wijst bovendien fijntjes op de gehanteerde traditionele kosten/baten-aanpak, gericht op het behalen van break-even of een kleine winst.
Ideaal instrument
De website Tickotel bleek een ideaal marketing- en testinstrument en vormde voor het Bossche bedrijf de opstap om actief te worden als ict-leverancier voor de reisbranche. Het levert webgebaseerde boekingssystemen en database-oplossingen aan reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen. "Een complexe materie om te automatiseren", stelt Ben Vermin, hoofd technologie bij Tickotel. "Er bestaan zo’n vijfhonderd luchtvaartmaatschappijen met vele, onderling afwijkende tarieven. De reisbranche zoekt naar automatiseringsmiddelen om het boekingsproces te vereenvoudigen en de backoffice te ondersteunen" Voor het uitvoeren van transacties werkt Tickotel nauw samen met Worldspan en vooral Galileo, leveranciers van de grote reserveringssystemen in de luchtvaart.
Bij het Bossche bedrijf werken 25 mensen, waaronder 19 programmeurs. Daarenboven maakt het gebruik van de diensten van een team databasespecialisten uit de Oekraïne. Het internetbedrijf heeft twee investeringsrondes achter de rug met als deelnemers ABN Amro Participaties (beide rondes) en Aery Beheer, een groep informele investeerders (tweede ronde, augustus 2001). In totaal is er twee miljoen euro opgehaald, waarmee Tickotel onder meer een aparte versie van zijn boekingssoftware ontwikkelt als internet-reissysteem voor zakelijke gebruikers.
Zakentrips regelen
Met dit bedrijfsbrede boekingshulpmiddel kunnen medewerkers zelf via hun intranet de meer eenvoudige zakentrips regelen die voorheen door het reisbureau werden afgehandeld. Volgens Schimmer en Vermin levert dat snel voordeel op: de transactiekosten liggen zonder inmenging van een reisorganisatie lager en personeelsleden blijken de neiging te hebben de goedkoopste tickets op te speuren. Daarnaast verloopt het boekingsproces efficiënter, omdat er een aantal stappen tussen bedrijf en reisbureau uit valt. Belangrijker nog is dat het management inzicht krijgt in het reisgedrag van het personeel. Schimmer: "Managers hebben hier vaak geen idee van."
Tickotel haakt met deze reissoftware in op de tendens dat ondernemers vanwege de economische malaise flink willen besparen op de reiskosten. De Verenigde Staten lopen hierin voorop. Firma’s als Prudential Financials, General Electric, Oracle, JD Edwards en Microsoft maken reeds gebruik van zogeheten corporate self-booking tools. Marktleider is http://www.getthere.com, onderdeel van de reistechnologiespecialist Sabre.
Vermin meldt dat de software op maat kan worden afgeleverd aan de hand van de procedures die een organisatie hanteert voor het aanvragen van een zakenreis. Het instellen van een prijslimiet of het invoeren van functies met autorisaties behoren bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.
In de verkoop
Tickotel heeft intussen de focus geheel op de zakelijke markt gericht. Dit betekent dat de Tickotel-website verkocht zal worden om te voorkomen dat de belangen van klanten uit de reisbranche in het gedrang komen. "Grote it-spelers in de luchtvaartsector als IBM, EDS en Lufthansa Systems tonen langzaam interesse in ons soort software", zeggen Schimmer en Vermin. Een samenwerking met Luchthaven Schiphol, dat een webportaal voor zakelijke reizigers in de lucht houdt, is niet van de grond gekomen. "Eigenlijk is het jammer dat een staatsbedrijf de concurrentie aangaat met leveranciers van online-boekingssystemen", vinden beiden.
Technologie
Het door Tickotel ontwikkelde boekingssysteem is ontwikkeld met behulp van Visual Basic en C++ en draait in een Win2000-omgeving. Een overstap naar Dot.net en C-sharp staat op stapel. Het systeem gebruikt Verisign-software voor de encryptie van creditcard-transacties. De Edifact-interface voor de koppelingen met de grote reserveringssystemen is vervangen door de veel snellere XML-interface.