Hoe je het ook wendt of keert, de meesten van ons zijn diep in hun hart toch een beetje autogek. Natuurlijk ga jij voor die leuke, uitdagende baan, maar zo’n auto van de zaak is wel mooi meegenomen… En wat dacht je van een eigen ‘limo’ als werkplek.
De auto van de zaak blijft de meest in het oog springende secundaire arbeidsvoorwaarde. Want wie rijdt er niet graag ‘op kosten van de zaak’ in een fraaie bolide? Natuurlijk je hebt die auto ook gewoon nodig voor je werk, want zonder zo’n viervoeter is het bezoeken van zakelijke relaties op afgelegen industrieterreinen wel erg lastig…
Het filegeweld doet de roep om een ‘kantoor op wielen’ aanzwellen. En wie wil er eigenlijk niet een supermoderne auto – voorzien van de laatste technische snufjes – om het werken onderweg zo plezierig mogelijk te maken.
De techniek is inmiddels al zover gevorderd dat wij ons kantoor kunnen ‘verplaatsen’ naar de auto. Tegenwoordig is iedereen rond de klok mobiel bereikbaar door GSM. Maar er is meer. We willen niet alleen met elkaar praten, we willen onderweg over dezelfde internetfaciliteiten beschikken als op de vaste werkplek. Aan de kant van de weg mobiel websurfen en e-mailen en ook nog even kijken hoe onze aandelen ervoor staan. De mobiele telefoon ontwikkelt zich daarom steeds meer tot multimediaterminal en snelheid geldt daarbij als het toverwoord. Door de komst van de WAP-telefoon groeien de mogelijkheden.
Netwerkproviders en hardwareleveranciers werken koortsachtig aan capaciteitsverruiming en procesversnelling. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om nieuwe software te laden op de SIM-kaart van de mobiele beller. Deze techniek, ‘SIM application toolkit’ genoemd, zet nieuwe services tussen de reeds bestaande menu’s in het display. Door het mobiele nummer te koppelen aan bijvoorbeeld een e-commerce site ontstaat een snelle verbinding. Handig voor bijvoorbeeld telebankieren, het boeken van een hotel of het annuleren van een vlucht.
Internetterreinen
Belangrijk voor de nabije toekomst is de ontwikkeling van de spraakaansturing. Handheld bellen achter het stuur is not done. Met stemcommando’s bedien je straks ook de radio, vraag je nieuwe e-mails op die keurig worden voorgelezen en bel je handsfree.
Door het toegenomen flex- en thuiswerken, krijgt het traditionele kantoor een nieuwe functie. Werkplekken worden door verschillende mensen gebruikt; veel collega’s zijn ‘en route’ en komen slechts af en toe binnen vallen om bij te praten. Dat bijpraten kan ook langs de snelweg; denk aan grote ‘internetterreinen’ of drive-ins buiten de grote steden waar men stopt voor een kop koffie, gegevens bijwerkt en contact houdt met het thuisfront via de webcam in het dashboard. Zo’n locatie zou zich ook uitstekend lenen als – bewaakte – carpoolplaats. Desgewenst wordt er even integraal vergaderd; de ‘drive-in-internetcafés’ functioneren als regionale provider.
Als het dan weer tijd wordt om te gaan rijden, toont de onboard-pc met GPS (Global Positioning System) de gunstigste route naar je nieuwe afspraak. En passant zegt het slimme apparaat ook even dat je favouriete hotel is volgeboekt, maar dat tien kilometer verderop nog een aardig familiehotel staat. En, meldt de stem naar keuze, of je je vrouw even wilt bellen."
Voor carpoolende collega’s op de achterbank zijn twee displays beschikbaar voor het bekijken van een televisieprogramma of videofilm. Cruise control en airco maken het rijden tot een waar plezier. De pc zet nog even de agendapunten voor de meeting vanmiddag op een rij en meldt tevens dat je tank bijna leeg is. Gelukkig is 50 kilometer verderop een tankstation. De fiscus wil graag weten hoeveel kilometers je zakelijk en privé rijdt, dus zorgt de onboard pc voor alle noodzakelijke output.
Om zoveel moois tegen ongenode gasten te beschermen, weigert je pc natuurlijk iedere dienst aan derden. Een andere computer blokkeert de auto bij een poging tot diefstal of joyrijden. Of, nog leuker, of remt de auto kort na de start af tot stilstand, met de alarmlichten aan en de claxon op vol, de dief met rode konen achter het stuur. Een onzichtbaar geplaatste chip met zender maakt zelfs global tracing door GPS mogelijk. Je trouwe vierwieler laat je nooit meer in de steek.