Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Geen nummer één, toch gewonnen

24 oktober 2006 - 07:333 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Bij oceaanzeilen komt het aan op professionaliteit, respect en doorzettingsvermogen. In die waarden kan Ericsson zich wel vinden en het bedrijf besloot vorig jaar met een eigen boot mee te doen aan de Volvo Ocean Race. Het feit dat het team op de vijfde plaats eindigde, had geen effect op het imago van Ericsson, aldus communication manager Emmy Hop.

Wat is het imago dat Ericsson wil uitstralen?
“Voorheen hadden we het imago van een traditioneel telecombedrijf. Dat is de laatste jaren erg veranderd, aangezien we nu ook volop actief zijn in de mobiele wereld en dienstverlening. Daarbij valt te denken aan netwerkbeheer bij operators. Het imago dat we willen uitstralen is ‘preferred partner for progress’.”

Hoe wordt dat bereikt?
“Er zijn meerdere bedrijven die dezelfde diensten en producten leveren. Waarin wij ons willen onderscheiden is de service die we verlenen op die producten en diensten. Dat uit zich in onze drie bedrijfswaarden: professionaliteit, respect en doorzettingsvermogen. Deze waarden zagen we terug in de Volvo Ocean Race, vandaar dat we onze naam daaraan wilden verbinden.”

Was dat de enige reden om voor sponsoring te kiezen?
“We hadden ook voor een andere activiteit of andere sport kunnen kiezen, maar ook het feit dat de Volvo Ocean Race acht maanden duurt en wereldwijd is speelt een rol. Ericsson is een bedrijf dat wereldwijd opereert en kantoren heeft in alle stop-overs die de race heeft aangedaan. De race op zee was eind juni klaar, maar op land gaan we nog door. We hebben in onze paviljoens in de stop-overs veel klanten en potentiële klanten bereikt, dit willen we nu uitbouwen. Verder moeten we ons erop beraden of we met de volgende Volvo Ocean Race, die in 2008 start, mee willen doen.”

Zeilen heeft een vrij specifiek imago. Hoe kijk je daar tegenaan?
“Klopt, zeilen wordt als elitesport gezien. We hebben gemerkt dat we een breder publiek hebben kunnen bereiken. Zelfs mensen die niet geïnteresseerd of bekend zijn met zeilen hebben we bereikt. In de pers heeft de Volvo Ocean Race ook veel aandacht gekregen, omdat het de eerste keer was dat de race Nederland (Rotterdam, red.) aandeed. Ericsson was een van de favorieten. Uiteindelijk is het team als vijfde van de zeven boten geëindigd. Frappant is dat bleek dat dit geen enkel effect heeft gehad op de imagovorming.”

Hoe belangrijk is imago voor Ericsson?
“Imago is de eerste aantrekkingskracht die klanten of toekomstige klanten met een bedrijf hebben. Als dat een positief imago is, zit je goed, zoniet moet het bedrijf eraan werken.”

Werkt Ericsson aan zijn arbeidsmarktimago?
“Nee, dat staat al een tijd op een laag pitje. Dat heeft ook te maken met het feit dat we weinig vacatures hebben. Wel merk ik dat ons interne imago zo sterk is dat onze medewerkers naar buiten toe een sterk wervend karakter hebben. Als we dan een vacature hebben, is die redelijk snel ingevuld.” n [kim loohuis]

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs