FNV vreest massaal vertrek buitenlandse ict'ers

Ontslaggolf bij Amsterdamse basis van Booking.com

Dit artikel delen:

De FNV vreest dat grote aantallen ict’ers van buiten de EU, die als gevolg van de kaalslag op het Amsterdamse hoofdkantoor van Booking.com zonder werk komen te zitten, Nederland zullen moeten verlaten.

Volgens Bob Bolte, vakbondsbestuurder FNV Diensten, heeft deze groep buitenlanders slechts drie maanden de tijd om een andere baan te zoeken. Wanneer dat niet lukt, vervalt de werkvergunning waardoor ook aan de verblijfsvergunning een einde komt. Bolte stelt voor deze periode op te rekken tot in ieder geval zes maanden of zolang de Covid-19-pandemie voortduurt.  

Een versoepeling van de terugkeerverplichting helpt niet alleen sociale problemen te voorkomen, maar het kan ook gunstig zijn voor Nederland als ict-talent kan worden behouden. Bovendien wordt ons land zo aantrekkelijker als vestigingsplek voor internationale werknemers. De FNV-bestuurder is zich ervan bewust dat zijn pleidooi niet bij alle Nederlandse ict’ers goed zal worden ontvangen. Dit geldt met name voor diegenen die buitenlandse talenten zien als mensen die hun banen inpikken. 

Het verbaast Bolte ook dat Nederland zich zo eenzijdig inzet voor een fiscaal gunstig klimaat. ‘De 30-procents regeling van de Belastingdienst is daar een gevolg van.’ Bolte: ‘Vanuit een aantal politieke partijen en werkgeversorganisaties is een vrij forse lobby actief deze regeling zo veel mogelijk in tact te houden.’  

Alles is erop gericht talenten binnen te halen, maar voor het behoud ervan is veel minder aandacht. Bolte voelt zich een roepende in de woestijn want de werkgeversorganisaties en de brancheverenigingen uit de ict-sector hebben tot nog toe lauw op zijn voorstel gereageerd. De gemeente Amsterdam wil eerst afwachten hoeveel mensen in Amsterdam worden ontslagen. Maar volgens Bolte ben je te laat met het aanpassen van de regeling als zo lang wordt gewacht. 

Amerikaanse bedrijfscultuur

"De FNV ligt met Booking.com ook in de clinch over de vraag welke arbeidsvoorwaarden gelden"

Booking.com telt in Amsterdam 5.500 werknemers. Bolte schat het aantal ict’ers op meer dan de helft. In Amsterdam zijn tachtig nationaliteiten werkzaam waaronder mensen uit India en Brazilië. Naar verluidt zou ongeveer 20 procent van de ontwikkelaars Nederlands zijn. Ook in Brussel is een kantoor. 

Afgelopen dinsdag kondigde de boekingssite aan tot een kwart van de werknemers wereldwijd te ontslaan. Op een totaal van 17.500 medewerkers zou dat ongeveer 4.375 mensen betekenen. In Amsterdam dreigt ontslag voor ongeveer 1.375 medewerkers. Airbnb en Tripadvisor besloten al eerder tot dergelijke ontslagrondes. Het Amerikaanse management grijpt hard in. 

Sinds Booking in 2005 door oprichter Kees Koolen voor 110 miljoen euro werd verkocht aan Priceline, heerst bij het boekingsplatform een sterk Amerikaanse bedrijfscultuur. Bolte bevestigt dat. Over de invulling van de plannen is tot dusver zeer weinig bekend. Amerikaanse concerns plegen uitlekken te voorkomen door hun mensen geheimhoudingsbedingen te laten tekenen waaraan hoge boetes zijn gekoppeld. 

Booking.com is volgens Bolte ook een schoolvoorbeeld van een Amerikaans bedrijf waar ‘work hard, play hard’ hoog in het vaandel staat. Vijftien jaar lang groeiden de bomen tot in de hemel. ‘Alles ging altijd geweldig goed. Tijdens die periode van onstuimige groei werd veel potentiële onrust afgekocht,’ zegt Bolte. De organisatie is volgens hem behoorlijk gesloten. De FNV ligt met Booking.com ook in de clinch over de vraag welke arbeidsvoorwaarden gelden. Booking.com ziet zichzelf als een makelaar/platformbedrijf voor wie niet de gebruikelijke cao en pensioenregeling gelden. Volgens Bolte heeft het bedrijf door de snelle groei geen ervaring met periodes van neergang. ‘Ze hebben wat dat betreft geen geschiedenis en geen traditie. Dat maakt het nu extra ingewikkeld.’ Ook plegen Amerikaanse bestuurders zoals die van Booking.com te doen alsof ze in de Verenigde Staten zijn. Bij een neergang wordt het personeel snel om loonoffers gevraagd. Ook moeten vaak vakantiedagen worden ingeleverd.

Grootste steuntrekker

Oorzaak van de reorganisatie is de coronacrisis. Het aantal boekingen nam in april met 85 procent af. Booking.com kreeg in het voorjaar bijna 65 miljoen euro noodsteun via de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Daarmee was de hotelboeker na KLM en NS de grootste steuntrekker. Dat leverde het bedrijf veel kritiek op omdat jarenlang miljardenwinsten werden geboekt. Een groot deel daarvan belandde in de zakken van de aandeelhouders. Volgens zakenblad Quote werden de afgelopen jaren ook nog eens voor 1,8 miljard euro aan belastingvoordelen in Nederland binnengehaald.   

Overigens leek het bedrijf ook zonder de Coronacrisis rijp voor een reorganisatie. Een jaar geleden schetste de Volkskrant een gitzwart beeld van de manier waarop Booking.com de ict heeft georganiseerd. Bolte gaat niet mee in de verhalen als zou de ict een puinhoop zijn en de frustraties overal hoog zouden zijn opgelopen. Onderzoeken onder medewerkers laten een ander beeld zien, stelt de FNV-bestuurder.  

Zoekmachine staat centrale

Overigens is het maar de vraag of de langetermijnvooruitzichten van Booking.com zo slecht zijn. Weliswaar zal er in de toekomst wellicht minder worden gereisd, maar Booking staat er volgens analisten beter voor dan haar concurrenten Expedia en Trip.com. De aandelenkoers staat ook maar 20 procent onder het hoogtepunt.  

Wel is verzuimd andere activiteiten op te pakken waardoor men minder afhankelijk is van de reisindustrie. Waar bijvoorbeeld Amazon een hele lappendeken aan activiteiten onderneemt, heeft Booking.com al haar eieren in één mandje gestopt. De gigantische ict-uitgaven zijn eenzijdig gericht op het koppelen van hotels aan reizigers. Alles is gericht op verbetering van de zoekmachines. Ogenschijnlijk kleine details zoals het kleurgebruik worden eindeloos getest. Hetzelfde geldt voor de plaatsing van een knop, ook als is het verschil nauwelijks te zien. Ook de rangorde waarin hotels worden geplaatst, is onderwerp van lange discussies. Aan de aanbevelingssystemen wordt voortdurend geschaafd. 

Op zichzelf is het begrijpelijk dat Booking.com extreem veel ontwikkelkracht inzet op verbetering van de zoekmachine. Machine learning speelt daarbij een belangrijke rol. Al jarenlang wordt gevreesd voor de zuigkracht van Google. Met Maps heeft Google een enorm wapen in handen. En de zoekmachinegigant is in staat deze markt naar zich toe te trekken. Bovendien kunnen kleine details bij zoekmachines grote gevolgen hebben. Een daling van 1 procent in conversie als gevolg van een geringe ontwerpfout scheelt Booking.com meteen tientallen miljoenen aan inkomsten. Maar ontwikkelaars die snelle stappen willen maken en grootste projecten willen realiseren, kunnen hierdoor wel eens gefrustreerd raken. In het Volkskrant-artikel van vorig jaar augustus wordt ook het beeld geschetst dat de ict-afdelingen van Booking.com wel in een heel ruim jasje zitten. Als dat klopt, is een herstructurering ook los van de omzetdaling op zijn plaats. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Laat de FNV eens opkomen voor zijn leden. Dit heeft niets met de FNV te maken.
Iets minder concurrentie van goedkope buitenlandse krachten met die gunstige belastingsregeling vind ik niet zo erg.

Ja. belachelijk... het opkomen van arbeiders gaat wel over een grens hier. De meeste weten niet eens wat de FNV is. Ondertussen moeten ze 60 uur per week werken voor een veel lager salaris. Niet zo gek dat die bedrijven graag in Amsterdam zitten met al die belasting voordelen. Medewerkers hebben als expats ook belastingvoordelen... en nu moeten wij ze nog behouden? Ze pikken al jaren ons werk in, ondermijnen de arbeidsmarkt en zetten de huizenmarkt op zn kop. Hou toch op. Laat het bedrijf en die werknemers lekker vertrekken, geen corona of vakbondsteun. Een nederlandse vakbond moet voor zn nederlandse, betalende leden opkomen.

Waarom is het zo erg dat deze mensen verdwijnen? Als de vraag weer aantrekt zijn ze net zo snel weer terug.
Het zijn veelal jonge mensen die heel flexibel zijn, daarheen trekken waar het meeste geld te verdienen is en zonder scrupules hun werkgever in de steek laten als ze om de hoek een grotere leasebak kunnen krijgen.
Ik heb er weinig medelijden mee, vooral niet als je ziet met welk gemak in voorkomende gevallen vijftigplussers met vijfentwintig dienstjaren gedumpt worden. Die verdienen veel meer bescherming, die komen niet of nauwelijks meer aan de bak.

omroepmax voor tv. 50plus in politiek,
en wat is er dan voor de oudere it-er die over ponskaarten wil kleppen of C64 met casseterecorder of de grote rondebackuptapes in de kast en gewoon lekker klagen over de jeugd ?

Laat de FNV zich eens sterk maken voor het voorstel dat Nederlandse IT-ers voortaan hun belasting mogen betalen in India.

Het pleidooi van de FNV-bestuurder valt blijkens de 3 reacties niet goed en ik trek de conclusie dat het imago probleem van de FNV binnen de sector klaarblijkelijk in een verkeerde focus zit. Mijn eigen ervaring met expats is dat ze veelal jong en footloose zijn, ze kiezen welbewust voor een buitenlands avontuur zonder zekerheid. Een keus die ik ze niet kwalijk kan nemen omdat ik 'ongebonden' ook daarheen trok waar het meeste geld te verdienen was. Ik weet niet of de term DINKY nog veel gebruikt wordt maar het 'Double Income, No Kids Yet' was een levensfase waarin ik aanzienlijk flexibeler was dan nu. Met de jaren komt niet alleen de ervaring maar ook de verplichting, een FNV-bestuurder die blind is voor deze demografische realiteit mist de essentie van zijn eigen club.

Toch raar dat de FNV zich nu gaat inspannen voor de buitenlandse ICT'er. Bolte heeft het goed ingezien. Hij maakt zich hiermee niet echt populair. Het ledenaantal van de FNV en vele bonden is tanende. Dat heeft ook met hun beleid te maken. Ze hebben zich niet ingespannen om een uitstroom van ICT werk naar lage lonen landen tegen te houden of te beperken. Hierdoor hebben vele ICT'ers hun banen zien verdwijnen. Nu gaan ze zich voor de buitenlandse ICT'ers (die mogelijk helemaal geen lid zijn van de FNV) inspannen. Zuur voor de betalende leden, die hun banen hebben moeten inleveren, om te lezen dat de FNV zich inspant voor niet-leden.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Maatschappij

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-08-06T16:46:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.