Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Gebruikers eisen ‘open en eerlijk’ Baan

05 november 1998 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondFinanciële dienstverlening
Roy op het Veld
Roy op het Veld

"Het vertrouwen is nog niet weg, maar gebruikers verwachten meer uitleg van Baan." Volgens Albert Verhoeven, voorzitter van de Nederlandse tak van de gebruikersvereniging Baan World Users (BWU), heeft de erp-leverancier de afgelopen weken het vertrouwen bij beleggers en de media proberen te herstellen. "Nu moet Baan zich weer om zijn klanten gaan bekommeren."

Baan maakte vorige week het definitieve verliescijfer van 31,7 miljoen dollar, en tegelijk een grootschalige reorganisatie bekend waarbij 1.200 medewerkers hun baan verliezen, ofwel 20 procent. Het slechte nieuws rond het vorig jaar nog succesvolle Baan, is voor grootaandeelhouder General Atlantic Partners aanleiding om een adviseur in de persoon van Loek van den Boog, privé-investeerder en als adviseur verbonden aan de Amerikaanse hightech investeringsmaatschappij, naar voren te schuiven.

Klankbordfunctie

Van den Boog, die in het begin van de jaren negentig met Oracle als directeur Europa door een zelfde fase ging, spreekt over een klankbordfunctie voor topman Tom Tinsley: "General Atlantic wil waarde aan het reorganisatieproces toevoegen. Misschien dat mijn ervaringen van pas komen. De komende week praat ik met Tinsley over de exacte invulling."
Van den Boog is het met Verhoeven eens dat klanten van Baan in deze roerige tijden behoefte hebben aan open en eerlijke communicatie. Het bagatelliseren van rechtszaken van boze Amerikaanse beleggers maakt op dit moment een verkeerde indruk. "De publieke communicatie lijkt inderdaad rommelig te verlopen. Baan heeft dat niet onder controle", meent Van den Boog. Financieel directeur Klaas Wagenaar laat in een reactie weten het vertrouwen van klanten terug te willen winnen via schriftelijke communicatie en mondelinge toelichting door management, verkoop en andere vertegenwoordigers.

Direct contact

Van den Boog weet uit ervaring dat klanten positief reageren op direct contact. "Oracle kwam veel te snel en te agressief met versie 6 van zijn database op de markt, waar veel fouten in zaten. Dat namen klanten ons destijds zeer kwalijk. We hebben toen maatregelen genomen en de productontwikkeling degelijker georganiseerd. We hebben klanten open en bloot verteld hoe we er voor stonden en wat onze reorganisatie voor gevolgen had."
De problemen bij Baan liggen niet op product- maar op organisatorisch gebied. De BWU heeft inmiddels contact gehad met Baan. "Baan gaat het persbericht waarin ze de reorganisatie aankondigen vertalen naar het Nederlands en dat verspreiden onder gebruikers." Summier contact, vindt Verhoeven. "Maar dat was een jaar geleden nog ondenkbaar."

Paradox

Het vertrouwen van Baan in de markt is niet meer wat het geweest is. Het is nog maar de vraag waar een klant die op dit moment SAP en Baan op zijn shortlist heeft staan voor kiest. Het geschonden vertrouwen staat het binnenhalen van nieuwe klanten in de weg maar aan de andere kant heeft Baan nieuwe klanten juist nodig om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Van den Boog herkent de paradoxale situatie: "Baan ondervindt daar op korte termijn misschien enig effect van. Maar de continuïteit van Baan staat niet ter discussie en er is geen sprake van een koopstop." Ook Verhoeven denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen. "Hoewel erp-software voor 30 procent op emotionele waarden wordt gekozen, denk ik niet dat Baan daar veel last van zal krijgen. Ze zullen zich wel meer in moeten spannen om nieuwe klanten te overtuigen en die binnen te halen."

Afrekenen

Van den Boog meent dat Baan in het algemeen goed gepositioneerd is en dat het een goed productenpakket heeft. Het vertrouwen komt pas op termijn terug. "Beleggers zullen Baan afrekenen op hun resultaten en niet alleen op de aangekondigde saneringsmaatregelen", aldus Van den Boog.
"Baan staat pas aan het begin van een serie organisatorische maatregelen. Alleen de grote lijnen zijn nog maar uitgezet." Werk aan de winkel dus. Open communicatie is cruciaal in Baans herstelproces. De perceptie van de markt is de werkelijkheid waar Baan zichzelf mee moet confronteren.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: TU/e lanceert nieuw high-tech-onderzoeksinstituut, veel minder cyberincidenten in Nederland (en meer)

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    ActueelData & AI

    Kort: Salesforce koopt alsnog Informatica, datacenters openen deuren voor publiek (en meer)

    Stokje doorgeven
    ActueelCarrière

    Kort: Ceo Rosado van Outsystems doet stap terug, Kwetsbaarheidsdatabase EUVD ziet licht, Rabobank Pensioenfonds in zee met AZL (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs