Mkb introduceert ict-keurmerk

Bedrijfstak blijft vooralsnog huiverig ict te integreren in bedrijfsprocessen

MKB Nederland verwacht met het begin volgend jaar verschijnende ict-certificaat (een initiatief van MKB Nederland en Nederland-ICT) het fundament te leggen voor een systeem van kwaliteitsgaranties. Dat 'keurmerk' zou de weg moeten vrijmaken voor een stijging van de investeringen in ict. Automatisering moet een forse impuls geven aan de groei van de arbeidsproductiviteit in het mkb.

Mkb en ict
Het mkb spendeert in Nederland jaarlijks krap 1,5 miljard euro aan ict, een miljard minder dan het grootbedrijf. Dat blijkt uit een onderzoek van MKB Nederland dit najaar. Toch staan er 2 miljoen computers bij de kleine en middelgrote ondernemingen, maar liefst 70 procent van het totaal aantal zakelijke computers.
Ict wordt in het mkb met name ingezet om de efficiëntie van de administratie te verhogen en veel minder om de effectiviteit en de innovatie te bevorderen. Oorzaak daarvan ligt in de gebrekkige digitale samenwerking met derden, vooral door het ontbreken van een intensief berichtenverkeer via xml of edi.
Voorzitter Hans de Boer van de organisatie voor het midden- en kleinbedrijf maakt zich zorgen over het achterblijven van die groei in 'zijn' bedrijfstak. Hij wijt dat onder meer aan het grote wantrouwen onder kleinere ondernemers jegens de aanbieders van ict. "Die reserves wortelen in de leveringsovereenkomsten. Ict-contracten gaan altijd over inspanningsverplichtingen, nooit over resultaatverplichtingen. Voeg dat bij het feit dat mkb'ers een slecht inzicht hebben in het ict-aanbod, en de sfeer van verwijten over en weer is verklaard," aldus De Boer.
Het midden- en kleinbedrijf investeert per werknemer méér in ict dan grote bedrijven. De nadruk ligt echter vooral op hardware en kantoorautomatisering. De adviesstructuur en het softwareaanbod blijven voor de gemiddelde eigenaar-ondernemer in nevelen gehuld, aldus De Boer. De accountant of de fiscale adviseur blijkt het voornaamste aanspreekpunt voor de mkb'er. In tweede instantie wendt hij zich tot de brancheorganisatie.

Kloof met VS

Jean-Philippe Courtois, senior vice-president en tevens baas van de Emea-groep van Microsoft neemt een grote technologische kloof waar tussen het mkb in Europa en de VS. "De grote groei van de arbeidsproductiviteit valt te behalen door klanten en leveranciers te managen vanuit een netwerk. Dat kan ook zorg dragen voor een betere communicatie en samenwerking tussen de medewerkers intern."
Zonder ict lukt het niet dit soort veranderingen in het mkb te realiseren, zegt Courtois. Daarom noemt hij die kloof met de VS ook zo verontrustend.
De Boer erkent die achterstand; zijn leden zijn vaak opgesloten geraakt in speciaal voor hen vervaardigde software, die de sprong naar open standaarden onmogelijk maakt. "En juist het delen van standaards en technologie is noodzakelijk om een moderne infrastructuur voor het mkb te realiseren." Erik van 't Boveneind, marketing directeur van de Bloemenveiling Aalsmeer, onderstreept die stelling van zijn voorzitter. "Mkb'ers hebben weinig affiniteit met it. Ze vinden er te weinig goede standaardproducten en te weinig gespecialiseerde aanbieders met voldoende branchekennis".
"Het mkb ziet de ict vooral als een bedrijfstak waar veel jonge mensen maar wat zitten te spelen met de nieuwste technologie. De kloof met de bloemisten en de kwekers in mijn bedrijfstak is daardoor veel te groot. De veiling Aalsmeer investeert dan ook liever in trainingen en opleidingen voor aanbieders en afnemers in de waardeketen. "
Courtois erkent dat gedeelde technologie nog ver weg is in het mkb. "Asp (application service provider) is een model dat goed werkt, maar er zijn nog te weinig levensvatbare initiatieven ontplooid op dat terrein". Arnold Koek, directeur van bloemen- en plantenleverancier OZ Plus heeft zich ontpopt tot zo'n aanbieder in een omvangrijk en modern netwerk. "We moeten de standaarden met elkaar delen. We gaan niet zitten wachten op een verandering van de technologie, maar we veranderen zelf ons productieproces. Op basis van een gedeelde standaard onderscheiden we ons en concurreren we met onze dienstverlening. Want sommige mensen vinden software interessant, maar alle mensen houden van bloemen."

 
René Rippen

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-11-08T00:00:00.000Z René Rippen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.