Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Microsoft test integriteit detailhandel

13 mei 2004 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondFinanciële dienstverlening
Stef Gyssels
Stef Gyssels

Met behulp van enkele zogeheten mystery shoppers ging Microsoft bij vijfhonderd winkeliers langs om te testen of zij de klanten geen illegaal gekopieerde software aanbieden. De resultaten van deze testronde kunnen in een later stadium leiden tot gerechtelijke acties.

Ook Nederland
Microsoft heeft een actie om winkeliers te controleren op illegale software al eerder uitgevoerd in Nederland. Het softwarebedrijf is van plan een dergelijke meting – met een mystery shopper die zich voordoet als klant op zoek naar ‘voordeel’ – opnieuw uit te voeren. Woordvoerders laten echter niet weten wanneer dat zal gebeuren of op welke schaal. Dat zou immers het onderzoek kunnen frustreren. Ook is onbekend of en wanneer het concern de resultaten van die nieuwe Nederlandse meting bekendmaakt, zoals onlangs wel is gebeurd in België.
Het goede nieuws: 75 procent van de bezochte detailhandelaren handelt volledig conform de wet op de intellectuele eigendomsrechten. Zeventien procent van de handelaren bood wel illegaal gekopieerde software aan; nog eens acht procent wilde dat niet zelf doen, maar verwees de klant spontaan naar een handelaar die daar geen problemen mee heeft.
De ‘mystery shopping’ werd uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf, Bare Associates, dat ervaring heeft met het testen van de klantenservice bij hotels, golfterreinen enzovoort. Zij werkten volgens een vooraf vastgelegd scenario, dat “op geen enkel moment het aanbieden van illegale software uitlokt”, zo benadrukt Patrick Viaene, verantwoordelijke licentieovereenkomsten bij Microsoft België.
Op basis van deze resultaten stuurde Microsoft een brief naar alle bezochte handelaren met ofwel felicitaties ofwel de waarschuwing dat hun gedrag tegenover klanten dient te veranderen voor wat betreft het al dan niet rechtstreeks aanbieden van illegale software. In de loop van de volgende maanden worden de fout bevonden handelaren dan opnieuw bezocht. Als ze nogmaals in de fout gaan, zal er een derde bezoek volgen, maar dan door een deurwaarder en een door de beslagrechter aangeduide expert.
In de praktijk zal men allicht zelden overgaan tot het in beslag nemen van de pc’s met illegale kopieën, aangezien dit extra kosten meebrengt voor iedereen. “Bovendien betekent dit in de meeste gevallen dat de betrokken handelaar meteen ook zijn handel kan sluiten, wat geenszins onze bedoeling is,” vult Patrick Viaene aan. Microsoft zal dan wellicht, zoals in het verleden, de handelaar gerechtelijk dwingen tot het plaatsen van een advertentie waarin hij verklaart nooit meer tot deze illegale praktijken over te gaan.

Trendsetting

Het idee om ‘mystery shoppers’ op de retailhandelaren af te sturen wordt binnenkort ook door Microsoft Nederland overgenomen, en in een verdere toekomst ook door andere Europese landen. Microsoft België plant een voortzetting van de actie, die zich dan meer zal toespitsen op de grotere handelaren.
Volgens Viaene spelen bij Microsoft meer dan louter financiële motieven: “Wij doen dit ook om de partners te beschermen die het spel wel eerlijk spelen en business dreigen te verliezen aan oneerlijke partners. Maar ook ter bescherming van de klant, die vaak niet beseft wat de gevolgen zijn van het gebruik van illegale softwarelicenties.”
Sommige partners hebben hun goedkeuring voor deze actie al expliciet laten blijken, aldus Viaene: “Veel handelaren hebben me verteld dat ze onze felicitatiebrief hebben ingekaderd in hun winkel, als bewijs van hun professionalisme.”< BR>
 
Stef Gyssels, Datanews

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    ActueelData & AI

    Cyberverzekeringen schieten tekort terwijl risico’s groeien

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    Rabobank
    ActueelData & AI

    Ai helpt geplaagde Rabobank in strijd tegen witwassen

    Touwtrekken duel strijd gevecht battle
    OpinieFinanciële dienstverlening

    Opensource en eigendom vormen geen culturele strijd

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Topicus lanceert bankingplatform: Akkuro

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs