It-operatie kost banen bij Nationale Nederlanden

Nationale Nederlanden voert een reorganisatie uit, waarbij tussen 2005 en 2007 duizend vaste arbeidsplaatsen van de in totaal 6200 banen zullen vervallen. De invoering van nieuwe automatiseringssystemen en een verbeterde geautomatiseerde polisadministratie maakt naar verwachting een hoop banen overbodig.

ING-onderdeel Nationale Nederlanden kampt al jaren met een verouderde informatiehuishouding. Er loopt inmiddels een ING-breed project om in samenwerking met Unisys een nieuw verwerkingsplatform op te zetten. Niet duidelijk is of dit reeds voor Nationale Nederlanden zoden aan de dijk heeft gezet. De verzekeraar, bij wie de resultaten onder druk staan, wil kosten reduceren, efficiëntieverbeteringen realiseren en een hogere klanttevredenheid bereiken om zijn concurrentiepositie te behouden.

Eerder bpo

Een van de manieren is de invoering in 2007 van nieuwe computerprogrammatuur, waardoor veel werknemers die nu nog bezig zijn met de verwerking van verzekeringspolissen hun werk zullen verliezen. Een woordvoerder kon nog niet aangeven hoe die vernieuwing er precies gaat uitzien. De verzekeraar wil in ieder geval naar een snelle, foutloze en kostenefficiënte werkwijze toe. De organisatie kampte de afgelopen jaren met een grote achterstand in de polisverwerking en moest een leger uitzendkrachten inzetten om een inhaalslag te maken.
Marktanalisten zeggen dat het voor financiële molochs lastig is om grote vernieuwingstrajecten door te voeren. Moederbedrijf ING kwam kortgeleden ook in het nieuws toen bleek dat het concern overweegt om de ict uit te besteden. Voor een verzekeraar als Nationale Nederlanden is uitbesteding van enkel het beheer geen verstandige optie zolang de interne it-infrastructuur niet op orde is, vinden analisten. Dan komt bpo (business process outsourcing), waarbij ook een transformatie wordt ingezet, eerder in aanmerking. Een daarin gespecialiseerde automatiseerder, zoals IBM, Accenture of EDS, neemt dan tegen een afgesproken prijs per polis de backoffice over en zorgt zelf voor de noodzakelijke vernieuwing.
Nationale Nederlanden gebruikt sinds enkele maanden software voor portfoliobeheer van het Amerikaanse Business Engine. Met deze programmatuur voor 'it-governance' kunnen managers hun ict-portfolio beter sturen. Zij krijgen via een scoringsmodel inzicht in de gevolgen van investeringen in automatiseringsprojecten, of het stopzetten of uitstellen daarvan.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-05-20T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.