Applicatiekwaliteit is doorslaggevend

Verbetering laat te wensen over

Kwaliteitsverbeteringen ten aanzien van bedrijfsapplicaties voldoen niet aan de verwachtingen. Dat concludeert onderzoeksbureau Forrester na onderzoek in opdracht van Compuware.

Waarde halen uit it-investeringen begint met de kwaliteit van de ontwikkelde applicaties. 85 procent van de ondervraagde it-managers geeft aan dat applicatiekwaliteit belangrijk tot zeer belangrijk is voor het behalen van effectiviteit en waarde voor het bedrijf. Bijna tweederde van de respondenten is meer dan drie jaar geleden begonnen met de verbetering van deze kwaliteit, maar voldoen deze nog niet aan de verwachtingen. Van de 54 procent van de ondervraagden die geïnvesteerd hebben in test-tools voor applicatiekwaliteit, zag slecht 29 procent een verbetering.
Het grootste struikelblok is volgens de ondervraagden het gebrek aan een standaardkwaliteitsprocedure. Andere barrières zijn het ontbreken van training van it-medewerkers in 'quality assurance'-procedures en het gebrek aan een formeel proces zoals CMM-certificatie.
 
Do's and Don'ts
De respondenten deelden een aantal succesfactoren voor verbeteringen met Forrester.

  • Vind niet opnieuw het wiel uit, kijk naar bestaande hulpmiddelen en processen in plaats van ze zelf opnieuw te bouwen.
  • Ontwikkel je 'quality assurance'-processen niet te ver door.
  • Betrokkenheid van de bedrijfstop bij kwaliteitsprocessen is belangrijk voor het succes ervan.
  • Regulatie vergroot de focus op kwaliteitsprocessen
  • Stel management en werknemers op de hoogte van vorige 'quality assurance'-ervaringen om zodoende de veranderingen te versnellen.
  • Gebruik meetbare cijfers. Zonder wordt het erg moeilijk om waarde te bewijzen en anderen van het belang van veranderingen te overtuigen.
(bron: Whitepaper 'Todays quality assurance practices: how can we continue to improve?' - Compuware Corporation)

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-05-06T00:00:00.000Z Kim Loohuis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.