Jaarcontract 'heilige koe' voor DaimlerChrysler

Auto-importeur beloont NextiraOne na het opvangen van bankroet 'oude' it-partner

DaimlerChrysler Nederland heeft zijn beheer en ondersteuning van de lokale it-omgeving uitbesteed aan NextiraOne. Het contract heeft slechts een looptijd van één jaar, maar dat is algemeen beleid, stelt de autofabrikant.

NextiraOne
NextiraOne is in Nederland gevestigd in Den Haag. Het bedrijf maakte vijf jaar geleden als distributeur van communicatieoplossingen nog deel uit van Alcatel. Het telecombedrijf verkocht deze Europese activiteit aan de investeringsmaatschappij Platinum Equity die het op zijn beurt samenvoegde met het reeds in de VS aanwezige NextiraOne. Inmiddels werken er in de Nederlandse vestiging van de leverancier van infrastructuurbeheerdiensten circa tachtig man.
NextiraOne beheert de lokale werkplekken (475) en servers van DaimlerChrysler Nederland (800 werknemers), en voert het lan- en wan-beheer uit. De ondersteuning vindt plaats op locatie en vanuit de helpdesk van NextiraOne in Den Haag. De auto-importeur zegt dat het contract tot kostenbesparing leidt en dat de samenwerking met NextiraOne tevens toegang biedt tot een uitgebreider pakket aan diensten op het gebied van telefonie, data, convergentie, beveiliging en helpdeskoplossingen.
"Zo laag mogelijke kosten tegen een kwalitatief zo hoog mogelijke dienstverlening: dat is de doelstelling van ons beleid", zegt Jan Jutte, 'chief information officer' bij DaimlerChrysler. Jutte vertelt dat Citee het it-beheer in 1999 overnam en de automatiseerder deze doelstelling uiteindelijk in 2003/2004 waarmaakte. Er ontstond echter een probleem toen Real Time Companies, dat Citee had ingelijfd, in 2004 over de kop ging. De continuïteit van de dienstverlening dreigde in gevaar te komen. Het Amerikaanse NextiraOne kocht vervolgens in oktober 2004 uit de failliete boedel de activiteiten (plus 17 man personeel) van Citee, gericht op het beheer van servers en desktopapplicaties in de kantooromgeving. "Wij hebben de relatie met DaimlerChrysler weer opgepakt en de dienstverlening gecontinueerd. Daarover waren ze dusdanig tevreden dat dit in een eenjarig contract is omgezet," vertelt Hans Deus, de directeur van de services-afdeling.
Dat het contract 'slechts' een jaar beslaat, is bedrijfsbeleid, stelt Cees Boer, manager Business Support bij DaimlerChrysler Nederland. "We sluiten nooit langjarige contracten met leveranciers, tenzij er grote prijsvoordelen te behalen zijn. Wij gaan uit van een duurzame samenwerking met partners, maar ervaring leert dat eenjarige overeenkomsten de leveranciers scherp houden." Op de vraag of Debis, de vroegere it-dochter van DaimlerChrysler die een paar jaar geleden is opgegaan in T-Systems (van Deutsche Telekom), nog een rol speelt, zegt Jutte: "In Nederland niet meer, maar in moederland Duitsland wel. Daar is T-Systems betrokken bij de centraal aangestuurde ict-projecten, het mainframebeheer en de applicatieontwikkeling."< BR>

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-02-18T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.