Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IT-onderwijs richten op ontwerpen van oplossingen

12 september 1996 - 22:00AchtergrondCarrière
Cok de Zwart
Cok de Zwart

ENSCHEDE – Informatica-onderwijs in het voortgezet onderwijs zou gericht moeten zijn op het systematisch ontwerpen van oplossingen voor realistische, niet-triviale informatievraagstukken. Ook zouden vanwege de snelle ontwikkelingen in de IT, de opgedane kennis en vaardigheden flexibel moeten zijn. Hoe kan het IT-onderwijs aan deze eisen voldoen?

Dat is de centrale vraag in het onderzoek van E. van Dijk die eind augustus promoveerde op het onderwerp ‘Composing SQL-queries: A study on problem-solving strategies in computer science education’.
In de studie zijn experimenten beschreven waarin leerlingen uit 4 havo en vwo werkten met SQL, een taal waarmee volgens de onderzoekster kinderen vrij snel kunnen leren om oplossingen voor vrij complexe problemen te ontwerpen, implementeren en testen. Het bijzondere van het onderzoek is dat is afgezien van speciaal voor het onderwijs ontwikkelde programmatuur.
Van Dijk heeft twee instructiemethoden voor inleidend SQL-onderwijs vergeleken: de top-down- en de bottom-upmethode.
Bij de top-downmethode worden problemen opgesplitst in een beperkt aantal deelproblemen met hun relaties, waardoor al snel een globaal, abstract plan ontstaat voor de oplossing van het totale probleem. Dit is de werkwijze van experts bij het ontwerpen van software. Volgens de bottom-upmethode worden deelproblemen geselecteerd en tot in detail opgelost, waarna een plan wordt gemaakt voor de oplossing van het totale probleem.
Hoewel op grond van theoretische vergelijkingen de top-downmethode het meest geschikt lijkt voor inleidend SQL-onderwijs, vooral om ‘flexibel probleemoplossend gedrag’ te bevorderen, wijst het onderzoek van Van Dijk uit, dat dat in de praktijk niet het geval is. Het zelfstandig aanleren van dergelijke expert-achtige strategieën, is lastig voor leerlingen die over weinig cognitieve vaardigheden beschikken. De bottom-upmethode leidt volgens Van Dijk tot de beste resultaten: het is de probleemaanpak van beginners, maar tegelijkertijd bijzonder systematisch.
De resultaten van het promotie-onderzoek van Van Dijk kunnen een rol spelen bij de invulling van het vak Informatica waarin vanaf 1998 ook examen kan worden gedaan. CZ

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Onrust bij Simac door nieuw functiehuis

    ActueelCarrière

    Kort: Gezamenlijke editie ICT&Logistiek en Logistica Next, opnieuw reorganisatie bij Microsoft (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs