De organisatie van The ICT & Networking Event (TINE) verwacht dit jaar een slordige vijftienduizend bezoekers. Dit dankt de Amsterdamse RAI mede aan de combinatie met de beurzen LinuxWorld en StorageExpo.
Bovendien vindt tegelijkertijd de MacExpo-beurs plaats, georganiseerd door de Britse Xpo Group. “De bezoekers daarvan tellen we niet mee voor TINE. We richten ons op ict-professionals en -managers, terwijl MacExpo ook voor consumenten is”, zegt productmanager TINE Wim Meerveld van de RAI. Zijn bezoekers hebben wel recht op toegang tot de MacExpo. Andersom geldt dat niet.
TINE heeft dit jaar ook aparte beursgebieden gedefinieerd, gewijd aan bepaalde thema’s. Naast ‘software & security’, ‘storage’ en ‘netwerken & infrastructuur’ zijn er nieuwere thema’s als ‘wireless & telecom’, het gadget-gerichte Trends Valley en het internetgerichte eWorld. Het laatste thema is volgens Meerveld een uiting van de wederopstanding van internetbedrijven.
Verder heeft Microsoft Nederland een eigen gebied, dat het vult in samenwerking met zo’n vijftig partners. Dit moet een tegenwicht vormen voor de LinuxWorld, waar ongeveer vijftig exposanten staan. De opzet rond thema’s, waarbij Microsoft dus een eigen ’thema’ vormt, moet bezoekers een duidelijke route geven. “In plaats van het ‘schuifelende’ publiek van voorheen”, aldus Meerveld.
Grote namen
Meerveld vat samen dat de RAI voor dit jaar vijftienduizend bezoekers en 320 exposanten verwacht. “De grote namen zijn terug”, zegt hij, verwijzend naar de moeizame afgelopen twee jaar. Hij spreekt van economische teruggang en zware tijden. De vorig jaar gehouden veertiende editie trok in totaal 13.357 bezoekers en bijna driehonderd exposanten, waaronder Cisco, Computer Associates, Exact, HP, KPN, Microsoft, Nokia, Oracle, Siemens, Sun, Versatel en Vodafone. Volgens de beursorganisator bestond het bezoek uit opvallend veel ict-managers, een voor adverteerders en exposanten interessante doelgroep.